Menu

Zoekwoordenonderzoek Zoekwoorden analyse? Zoekwoorden onderzoek? Of toch zoekwoordenonderzoek?

Je wilt (beter) gevonden worden binnen de zoekresultaten. Maar hoe weet je waar je doelgroep op zoekt? Dat kun je achterhalen met een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter hoe groot het maandelijks zoekvolume op een bepaald zoekwoord is. Het is verstandig om altijd eerst een zoekwoordenonderzoek te starten alvorens je content gaat schrijven of je website gaat aanpassen/inrichten. 

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek (keywordanalyse) bestaat uit een document met daarin relevante zoekwoorden, met het bijbehorende zoekvolume per maand. Dit betreft niet alleen bestaande maar ook nieuwe, relevante en gerelateerde zoekwoorden. Zo kun je direct content gaps vinden. Daarnaast kan een concurrentieanalyse ook waardevol zijn, om te achterhalen op welke zoekwoorden je concurrentie (nog niet) scoort. Hier kan jij dan op focussen. Verder geeft een keywordanalyse ook inzicht in veranderend zoekgedrag, wanneer je met regelmaat (3 – 6 maanden) een nieuw zoekwoordenonderzoek uitvoert. Aanrader!

Moet je altijd gaan voor het zoekwoord met het meeste zoekvolume?

Nee, niet altijd. Het zoekwoord moet namelijk ook bij jouw website en content passen. Daarnaast is het altijd goed om te kijken wie je concurrenten zijn en waar zij over schrijven. Een klein startend bedrijf met een nieuwe website, zal niet direct hoog scoren met populaire zoekwoorden.

Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren?

Mogelijk ben jij heel goed in het schrijven van teksten die aansluiten op jouw website. Jij kent je doelgroep natuurlijk als geen ander. Een goede tekst is soms onbewust al SEO-vriendelijk geschreven. En ook Google begrijpt jouw teksten steeds beter en beter. Dus waarom zou je een zoekwoordenonderzoek opstellen? Hier een aantal voordelen van een zoekwoordenonderzoek en wat je er zoal mee kunt bereiken:

  • Zoekvolume per zoekwoord;
  • Zoekvolume per land;
  • Overzicht met gerelateerde zoekwoorden;
  • Inzicht in zoekintentie en zoekgedrag;
  • Relevantie website verhogen;
  • Nieuwe content ideeën;
  • Input voor Google Ads.

Hoe beter jij inspeelt op het zoekgedrag van je doelgroep, hoe beter jij scoort binnen de zoekresultaten. 

Meer weten over Search Engine Optimization?

Zelf (niet) zoeken naar zoekwoorden?

Geen idee waar je moet beginnen met zoeken? Er zijn oneindig veel tools waarmee je zoekwoorden en het zoekvolume kunt opzoeken. Een aantal welbekende voorbeelden zijn de Google Zoekwoordplanner, Google Trends en natuurlijk gewoon Google Zoeken en Google Autocomplete. We raden je aan om zeker eens in deze tools te duiken.

Een zoekwoordenonderzoek is belangrijk om mee te beginnen alvorens je start met een SEO of Google Ads campagne. Het vormt de basis van een goede campagne: daarom voeren wij met regelmaat een zoekwoordenonderzoek uit. Ook een zoekwoordenonderzoek nodig? Dan helpen we je graag verder! Wij kunnen je het gehele traject uit handen nemen. Echter, bij APC werken we graag samen met onze opdrachtgevers. Dit doen wij ook met regelmaat bij een zoekwoordenonderzoek, zodat wij samen precies tot de juiste zoekwoorden kunnen komen. Wel zo fijn!

Contact

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC