Menu

11 tips voor betere technische SEO Technische SEO anno 2019

Techniek Geplaatst op 19 februari 2019 door Sven Holtman

Zes februari vond Friends of Search plaats in de Kromhouthallen in Amsterdam. Samen met ruim zeshonderd andere search specialisten en diverse internationale sprekers doken we onder andere in de wereld van technische SEO. In dit blog elf concrete tips voor betere technische SEO om hoger in Google te kunnen komen.

Technische SEO & Kwalitatieve Content

Content = Key. Dat is zo, en dat zal zeker ook zo blijven. Veel bedrijven hebben dit flitsend in de gaten en investeren daarom in kwalitatieve content. Ben jij werkzaam in een zeer competitieve online branche, dan ben je misschien al tot de conclusie gekomen dat enkel kwalitatieve content niet meer genoeg is. Juist met een stukje technische SEO implementatie kun je dan een overtreffende stap maken om je concurrentie een stap voor te blijven.

Tip 1: Zorg dat je Google Search Console hebt ingericht. Het is essentieel om te kunnen monitoren of wijzigingen effect hebben. Ja, de nieuwe interface is wellicht nog niet ideaal maar het is de enige tool waar je dergelijke performance goed kunt meten. Even door de zure appel heen dus. Google werkt aan verbetering.

Technische SEO

Unieke title tag & description tag

Title en descriptions tags zijn een combinatie van techniek en content. De tekst dient uniek te zijn, een USP (Unique Selling Point) te bevatten en te matchen met de landingspagina. Onderscheidenheid is essentieel. Vaak ontbreekt het bedrijven aan overzicht en inzicht welke pagina’s nu wel en welke juist niet goed zijn voorzien van metatags. APC heeft de technische tooling paraat om dit inzichtelijk te maken en kan snel schakelen om de high potentials er voor je uit te halen.

Tip 2: Wees onderscheidend in je Title en Description tag. Gebruik bijvoorbeeld subtiel een vinkje of een passende emoticon in je meta tags. Het is geen directe ranking factor maar je valt wel op en het kan je CTR verbeteren.

Technische SEO

Tip 3: Gebruik je Google Ads? Laat de SEA specialist insights delen over best de presterende advertentieteksten. Die ene perfecte Google Ads headline die jij nooit wist kan zomaar eens de perfecte <H1> of <title> tag worden!

Website snelheid onder de twee seconden

Website snelheid onder de twee seconden is geen uitzondering meer. Het is een vereiste. Let ook op de laadtijd bij iFrames. Een groot wit vlak midden op je pagina, terwijl de rest van jouw content al zichtbaar is, daar zit immers niemand op te wachten. Website snelheid is naast SEO ook een gigantische CRO factor! Twee vliegen in één klap wanneer je dit goed op orde hebt.

Tip 4: Gebruik Google Pagespeed om een indicatie te krijgen van verbeterpunten. Let op: de tool is een hulpmiddel, geen heilige graal. Luister goed naar feedback van de webbouwer en stem samen een plan van aanpak af. Overigens kun je de tool natuurlijk ook gebruiken om naar de website van je naaste concurrent te kijken.

Technische SEO

Tip 5: Afbeeldingen verkleinen. Wordt een afbeelding gebruikt als subtiele toelichting maar ook als grote header foto? Zorg dat je de foto verkleint en in twee losse formaten toevoegt aan je mediabibliotheek. Door de foto te comprimeren voorkom je dat op de pagina twee keer de maximale resolutie ingeladen dient te worden.

Tip 6: Behoud de log files van je server. Je logbestanden zijn de enige bestanden die 100% nauwkeurig zijn over hoe zoekmachines je websites crawlen. Wanneer je de fouten in je logs corrigeert helpt dit om uiteindelijk je ranking te verbeteren.

Rich Snippets Test  – Javascript is Evil*

Er zijn tal van mogelijkheden om rich snippets toe te voegen aan je website. De eenvoudigste manier is via een schema.org structured data generator.  Barry Adams gaf in zijn presentatie aan dat, ook wanneer de structured data testing tool geen fouten laat zien in je rich snippets, toch implementatie issues kunnen optreden door verkeerd Javascript gebruik. ‘Javascript is evil’ aldus Adams.

Tip 7: De volgorde van HTML is essentieel voor een goede werking van tags en rich snippets. Voorkom dat Javascript in de header boven de schema.org markup staat. Rich snippets zullen significant minder worden weergegeven. 

Tip 8: Wees bewust van het feit dat het gebruik van rich snippets géén directe maar een indirecte rankingfactor is. Je positie wordt er niet beter van maar de doorklik op je zoekresultaat kan wel verbeteren. Juist die hogere doorklik is wél weer een factor welke ranking kan beïnvloeden.

Technische SEO
Technische SEO

* https://learninbound.com/videos/barry-adams-2018/

Zorg voor een goede Google index middels content pruning     

Dit is met name van toepassing bij websites die zeer veel pagina’s geïndexeerd hebben in Google. Vaak wordt er door de specialisten gesleuteld aan pagina’s waar men de kans op een hogere ranking (pagina één) groter acht. Vergeten wordt te kijken naar pagina’s die juist niet kwalitatief (meer) zijn en slecht ranken. Deze pagina’s, bij elkaar opgeteld, kunnen een negatieve impact hebben op je totale site ranking.

Tip 9: Middels Google Search Console kun je achterhalen welke pagina’s geïndexeerd zijn, slecht ranken en niet goed performen. Wanneer je ook in de nabije toekomst geen focus op deze pagina’s hebt is het raadzaam deze pagina’s niet meer te laten indexeren. Let goed op: je zult niet de eerste zijn die in plaats van een betreffende pagina per ongeluk de gehele menu folder voorziet van een no-index. En nee, ik spreek gelukkig niet uit eigen ervaring 😉

Resumé:

Uiteindelijk is en blijft het onmogelijk om als mens alle Google rankings naar je eigen hand te zetten. Wel zijn we in staat om op basis van ervaringen, learnings en testing samen met de klant zo vaak mogelijk het juiste pad in te slaan. Dertig tot veertig procent van alle aanpassingen hebben geen of geen positief effect op je ranking** Laat dit ook vooral vooraf weten aan alle betrokkenen zodat de verwachtingen (zeker op korte termijn) juist gesteld zijn.

**Will Critchlow, CEO van DistilledSEO tijdens zijn Friends of Search sessie ‘SEO + CRO testing: When ‘what’s good for users’ isn’t good for Google’


Als afsluitende tips geef ik daarom mee:
Tip 10: werk planmatig. Wanneer een test geen resultaat of een negatief resultaat behaalt bij een specifieke website dan kan deze eenvoudig weer worden teruggedraaid. En omdat de test goed is gedocumenteerd kan het in de toekomst nogmaals geprobeerd worden, of wellicht werkt het in een andere branche juist wel.

Tip 11: schep vooraf het juiste verwachtingsmanagement. Beloof geen gouden bergen, de kans dat je deze waar kunt maken zijn erg klein. Beloof stapje voor stapje te werken aan een SEO strategie waarbij goede communicatie tussen SEO specialist, webbouwer en contentspecialist wordt afgedwongen.

Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen over dit blog? Schroom dan vooral niet om mij te contacten. sven@achterhoekperformancecenter.nl of 0314-200101

Bekijk wat wij nog meer kunnen betekenen op het gebied van Digital Marketing!

Benieuwd? Deel jouw ambitie om te groeien

Vestiging APC