Menu

Wat kost adverteren op LinkedIn? Gemiddelde CPM, CPC en CPL voor LinkedIn Advertising

Social advertising Online Marketeer Melinda Geplaatst op 30 juli 2020 door Melinda Thomas

Over de voordelen van LinkedIn Advertising schreven we al meerdere blogs. Het is de ideale manier om jouw B2B doelgroep te bereiken. Je kunt binnen deze doelgroepen super specifiek targeten, retargeten en zorgen voor concrete leads. Maar wat kosten LinkedIn ads nou eigenlijk?

Kosten LinkedIn Advertising

LinkedIn Advertising wordt door veel mensen als duur bestempeld. En dat snappen we, wanneer je het platform afzet tegen andere sociale media als Facebook, Instagram of Pinterest. Met een gemiddelde CPC tussen de €3,- en €10,- is het ook zeker niet goedkoop om te adverteren op LinkedIn. De CPM ligt gemiddeld zelfs rond de €20,-!

Maar, wij vinden het meer dan waard. Bedenk je bijvoorbeeld dat de CPM bij traditionelere vormen van marketing binnen B2B, vaak nog vele malen hoger liggen. Wat dacht je van een CPM van €80,- voor een display op de website van een brancheorganisatie of €70,- voor 1.000 views op een advertorial in de nieuwsbrief van een vakblad. Met LinkedIn Advertising ben je minstens net zo relevant en kun je nóg specifieker targeten.

Kosten LinkedIn adverteren

Benchmark Cost per Mille (CPM) LinkedIn

  • Rond de €20,- per 1.000 views in Nederland.

Wanneer je focust op naamsbekendheid, een marktintroductie of productlancering, stuur je op views. Je wil een zo hoog mogelijk aantal weergaven binnen jouw getargete doelgroep. Dit stel je van tevoren in bij het opzetten van je campagne(flow) in LinkedIn. Door te sturen op views, zoekt het algoritme van LinkedIn op een zo laag mogelijke CPM. De gemiddelde CPM op LinkedIn ligt rond de €20,- voor een advertentie in Nederland.

Benchmark Cost per Click (CPC) LinkedIn

  • Tussen de €3,- en €10,- per klik in Nederland.

De next step in je marketingfunnel is sturen op kliks. Je wil dat zoveel mogelijk mensen op jouw advertentie klikken en naar jouw website gaan. Wanneer dit van tevoren wordt ingesteld in de campagne, stuurt LinkedIn op een zo laag mogelijke CPC. Afhankelijk van jouw targeting (hoe specifieker hoe beter) en de CTR van jouw advertentie, ligt de CPC voor adverteren op LinkedIn tussen de €3,- en €10,-. Dit is voor een campagne in Nederland. In bijvoorbeeld Duitsland zijn deze kosten vaak hoger.

Benchmark Cost per Lead (CPL) LinkedIn

  • Afhankelijk van de branche en de rest van jouw (LinkedIn) marketingfunnel tussen de €50,- en €100,-.

Wanneer de klant in de DO fase van het See, Think, Do, Care model is aanbeland, wordt leadgeneratie interessant. Binnen LinkedIn zijn hiervoor hele toffe mogelijkheden. De lead hoeft niet eens het platform te verlaten om zijn gegevens achter te laten. Afhankelijk van hoe goed de rest van jouw funnel gevuld is en hoe bereidwillig de doelgroep is, zien wij in deze campagnes vaak een gemiddelde CPL tussen €50,- en €100,-.

Let wel, dit zijn de rechtstreekse kosten die afgelezen kunnen worden uit een leadgen campagne, werkend met leadgen formulieren! Voor een nog diepgaander beeld van jouw marketingsucces, zul je bij een CPL berekening ook de kosten die ervoor zijn gemaakt om de klant in deze fase te krijgen, moeten meerekenen.

LinkedIn adverteren uitbesteden

Wil jij graag met LinkedIn Advertising aan de slag? En wil je dat deels of volledig uitbesteden? Dan ben je bij APC aan het goede adres. Kom eens langs bij ons kantoor in Doetinchem voor een bakkie of stuur ons een berichtje en wij helpen je graag!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC