Menu

Adverteren op LinkedIn: til je campagnes naar een hoger niveau [5 tips]

Social advertising Geplaatst op 8 september 2020 door Edwin Rouwhorst

Ongetwijfeld maak je gebruik van een persoonlijke LinkedIn-pagina. Het grootste zakelijke platform ter wereld, kunnen we wel stellen. Nieuwe baan hier, promotie daar… Maar maak jij al gebruik van LinkedIn als marketingkanaal? LinkedIn Advertising is namelijk super geschikt om te bouwen aan naamsbekendheid of het genereren van leads.

In dit artikel geven we je geen tips voor organische content en zullen we je ook onze mening over jouw headline besparen, maar na het lezen van deze blog heb jij wél 5 praktische tips om jouw LinkedIn campagnes naar een hoger level te tillen.

Voordelen LinkedIn marketing

Laten we eerst nog even kort stilstaan bij een paar voordelen van adverteren via LinkedIn.

Zeer specifieke targeting in B2B markt

Met 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers is LinkedIn het grootste zakelijke platform in ons land. Gebruikers zitten op het platform voor enkel zakelijke doeleinden. En daardoor heb je ze altijd direct spot on! Je kunt targeten op bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte, branche, functiegroep, functietitel, senioriteit, skills, groepen en nog veel meer. Kortom: de keuze is reuze!

Ruime mogelijkheden in LinkedIn advertenties

Ook de keus in advertentievormen is groot. Je kunt voor advertenties die worden vertoond in de feed kiezen uit single image ads, carrousel ads of video ads. Daarnaast is het ook mogelijk te adverteren met text ads of rechtstreeks via InMail. Indien je klant al verder in de klantreis zit, kun je via LinkedIn rechtstreeks leads genereren. Dit doe je via lead gen forms. Dit zijn formulieren binnen het platform, waarmee je de gewenste gegevens van je doelgroep opvraagt, voordat jij jouw waardevolle content met ze deelt. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, whitepaper of klantcase.

Lees ook: Wat kost adverteren op LinkedIn?

5 tips voor LinkedIn advertising

Dit was natuurlijk de reden voor jou om dit blog te lezen. Dus hier komen ze: onze 5 tips voor adverteren op LinkedIn:

  • LinkedIn ads optimaliseren
  • Gematchte doelgroepen in LinkedIn Campaign Manager
  • Retargeting op LinkedIn
  • Algoritme LinkedIn laten werken
  • Functies, functietitels en senioriteit: maak de juiste keuze!

LinkedIn ads optimaliseren

Eigenlijk is dit een nobrainer. We hopen namelijk echt dat elke marketeer zijn of haar ads regelmatig optimaliseert. Maar het belang ervan kunnen we niet vaak genoeg benadrukken! Kies na een week looptijd bijvoorbeeld voor de bestlopende ads om je budget gerichter uit te geven, versmal je doelgroep wanneer je nog niet helemaal op de juiste plek aanwezig bent en optimaliseer je adcopy op basis van bijvoorbeeld de hoogste CTR.

Gematchte doelgroepen in LinkedIn Campaign Manager

Maak gebruik van gematchte doelgroepen in de LinkedIn Campaign Manager! Dit tilt je campagnes naar een hoger level. Het biedt je namelijk de mogelijkheid om lijsten te uploaden, lookalikes aan te maken en te retargeten. Kortom: je breidt je doelgroep uit op de plekken waar je wil zijn óf je zorgt er met deze functie voor dat jouw huidige doelgroep niet meer om je heen kan.

Er zijn verschillende mogelijkheden voor matched audiences. Bij het uploaden van lijsten kies je bijvoorbeeld voor een lijst met leads uit je CRM of voor een lijst van interessante bedrijven die je uit een databank hebt gehaald. 

Retargeting is interessant wanneer je al eerdere campagnes hebt uitgevoerd. Hiervoor moet je een LinkedIn Pixel hebben geïnstalleerd. Zie voor meer info onze volgende tip.

Tot slot is er nog mogelijkheid voor een lookalike audience. LinkedIn maakt met deze functie een doelgroep aan die veel lijkt op een al eerder aangemaakte doelgroep. Zo boor je weer een hele nieuwe lijst aan en breid je jouw bestaande doelgroep(en) verder uit met dingen waar je zelf wellicht niet eens aan dacht!

LinkedIn retargeting

We benoemden het al kort in onze vorige tip: retargeting. Binnen LinkedIn heb je mogelijkheid om te retargeten op basis van 3 bronnen: websiteverkeer, video ads en lead gen forms.

  • Remarketing websiteverkeer
    Wil je jouw websitebezoekers nog een keer bereiken? Haal je bijvoorbeeld veel verkeer uit display advertising of Google Ads en wil je deze doelgroep opvolgen binnen LinkedIn? Dan is deze functie ideaal!
  • Remarketing video ads
    Heb je een toffe video ad laten draaien? En wil je degenen die interactie hebben vertoond met jouw video graag verder door de funnel trekken? Retarget dan de personen die jouw video ads hebben gezien. Je kunt kiezen voor een doelgroep op basis van 25, 50, 75 of 100 procent.
  • Remarketing lead gen forms
    Heel leuk die lead gen forms, maar wat als mensen wel op je ad klikken en toch besluiten hun gegevens niet achter te laten? Waarschijnlijk voelen ze zich nog niet betrokken genoeg en moet je een stapje terug in de funnel. Geen probleem, want door de klikkers te retargeten kun je ze met een laagdrempeligere ad opnieuw benaderen.

Algoritme LinkedIn laten werken

Dit is een veelvoorkomende valkuil. Een campagne kun je namelijk uitdenken tot in het meest specifieke detail, tot de dagen waarop je ads worden geserveerd aan toe. Maar LinkedIn knows best! Hun algoritme is gebaseerd op het gebruik van miljoenen mensen. Dus laat dit gerust z’n werk doen. Zet goede A/B tests op en LinkedIn bepaalt wel wat het beste werkt.

Functies, functietitels en senioriteit: maak de juiste keuze!

In het begin kan het lastig zijn om de juiste targeting te bepalen. De mogelijkheden binnen LinkedIn zijn eindeloos, dus waar moet je beginnen? Wanneer je target op functietitel ben je het meest specifiek. Maar, hiervoor zijn de kosten ook het hoogst. Door te targeten op functie(groep) en senioriteit, pak je een bredere doelgroep en zijn de kosten dan ook lager. Afhankelijk van jouw ideale audience en jouw doelen, kun je eindeloos combineren en variëren.

We zijn heel benieuwd wat jouw tips zijn voor adverteren op LinkedIn. En we horen het natuurlijk graag als je wat aan onze tips hebt gehad!

Dit artikel was ook te lezen op Frankwatching.

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC