Menu

Pinterest Advertising Inspireer en bereik!

We komen tegenwoordig om in sociale media platformen. Van Facebook tot Instagram en Pinterest, soms zie je door de bomen het bos niet meer. Op welk kanaal zit jouw doelgroep? En welke strategie kun je het beste op welk kanaal voeren? Is Pinterest Advertising misschien wel een geschikt marketingkanaal? Lastige keuzes, waar we je bij APC graag bij helpen!

Wat is Pinterest?

De feed van Pinterest is gevuld met Pins. Deze Pins (afbeeldingen of video’s) kun je op je eigen Borden pinnen. Zo kun je al jouw inspiratie bundelen. Het dient dus eigenlijk als een soort prikbord!

Pinterest heeft – eigenlijk net als op Instagram – een feed en een ontdekpagina. Op de feed zie je de pins van accounts en hashtags die je volgt. Op de ontdekpagina (browsen) ontdek je gerelateerde pins en accounts, gebaseerd op het gedrag dat je op het sociale platform vertoont.

Doelgroep op Pinterest

Omdat Pinterest echt een inspiratieplatform is, wordt het veelal gebruikt door een doelgroep die hier specifiek naar op zoek is. Volgens het laatste onderzoek dat hiernaar is gedaan (het Nationale Social Media Onderzoek), betekent dat:

  • Er in Nederland 3,5 miljoen gebruikers zijn;
  • 717.000 mensen daarvan dagelijks gebruik maken van Pinterest;
  • De meesten van hen zijn tussen de 20 en 39 jaar;
  • En veelal vrouwen maken van het platform gebruik.
Blog: Pinterest Advertising voor awareness bij je B2C doelgroep

Adverteren op Pinterest

Is dat nou precies jouw target audience? Vrouwen, tussen 20 en 39 jaar, op zoek naar inspiratie? Dan is Pinterest Advertising voor jou interessant. Met Pinterest Advertising kun je adverteren op zowel de feed als de ontdekpagina van gebruikers. Je kunt kiezen voor foto- of videopins (als statische, carrousel of verzameling ad) en testen met diverse adcopy. De targeting is heel specifiek: van demografische gegevens tot interesses tot hashtags waarop je gevonden wil worden. Kortom: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Een enorm voordeel van Pinterest is het organische bereik dat ontstaat na een betaalde advertentie. Wanneer je gebruik maakt van Pinterest Advertising stijgt dus ook het aantal organische bezoekers! En dat is mooi. Het tweede grote voordeel van dit platform zijn de lage CPM prijzen. Pinterest kan tot 80% goedkoper zijn dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram! Sidenote: het kanaal is vooral geschikt voor het opbouwen van (brand) awareness. De CTR ligt gemiddeld namelijk wel lager.

Pinterest Tag en data

Om je Pinterest Advertising inspanningen te verbeteren, biedt ook Pinterest de mogelijkheid tot het installeren van de Pinterest Tag. Dit is een pixel die je installeert op je website, om waardevolle data te verzamelen. Hiermee kun je nieuwe doelgroepen bereiken en écht raak schieten!

Ontdek meer over Social Advertising en andere geschikte kanalen!

Social Advertising uitbesteden?

Wil jij graag aan de slag met Pinterest Advertising? Of misschien wel een complete Social Advertising strategie op laten stellen? Overal aanwezig zijn waar jouw doelgroep ook is? Kom dan eens langs in Doetinchem voor een bak koffie! Bij APC helpen onze Social Advertising specialisten je namelijk graag verder. Op naar de next level!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC