Menu

Marketing Automation – Alleen mogelijk voor de Coolblue’s en Booking’s van deze wereld?

E-commerce Geplaatst op 18 juli 2019 door Edwin Rouwhorst

Je kan er niet omheen in het huidige digital marketing landschap: marketing automation. De buzz omtrent het begrip is groot en 60% van de digital marketeers, die nog niet met marketing automation werken, geeft aan het in 2019 het op te gaan pakken. Is deze buzz terecht en moet elke webshop het als de wiedeweerga implementeren, of kan niet opgebokst worden tegen de kosten en de complexiteit van het inregelen?

Sporen van het digitale leven. Data verenigd u!

Iedereen herkent de klassieke voorbeelden; net dat ene leuke t-shirtje of broek bekeken en gekocht, krijg je na 1 week op Facebook een advertentie van schoenen die er wel héél leuk bij passen. De eerste heerlijke dag van het jaar, buiten 25° en een heerlijk zonnetje, krijg je een persoonlijke mail met dat mooie opblaaszwembad wat je van de winter al bekeek. Toeval dat deze producten perfect passen in jouw persoonlijke customer journey?

Deze voorbeelden zijn producties van marketing automation. Een mogelijkheid om dichter bij de kern van marketing te komen: de perfecte samenkomst van vraag en aanbod. Door het verzamelen, analyseren en segmenteren van gebruikersdata in combinatie met externe factoren kan een uniek profiel gecreëerd worden. Combineer dit met de juiste timing en content, en de ultieme marketing droom komt wel heel dichtbij: de consument bedienen als deze daar aan toe is.

Gemak dient de mens: plug & play

De ontwikkeling van marketing automation is al een lange tijd bezig en systemen vervullen steeds meer de behoefte en wensen van de gebruiker. Waar eerder marketing automation alleen weggelegd was voor de grote ondernemingen als Bol.com, Booking.com en Coolblue geven systemen kant en klare plug and play opties.

Of het nu het inregelen is van een abandoned cart flow binnen een e-mailmarketing systeem of een grote automatische omnichannel campagne. Het behoort nu echt tot de mogelijkheden van elke website, hoe groot of klein deze ook is.

Twee theelepels content, een gram audience bepaling, een snufje predictive en de juiste tijdsbepaling. Het perfecte recept!

Een goede marketing automation strategie is een juiste combinatie van content selectie, audience inrichting en tijdsbepaling. Een extra kers op de taart is het toevoegen van predictive analytics door toepassing van algoritmes. Algoritmes analyseren data en trekken lering uit het verleden, veel sneller dan een mens ooit zou kunnen calculeren. Waarom dan ook niet deze voorspellende kracht actief inzetten? Toch is de invloed van de mens onmisbaar om de juiste strategische overwegingen goed in te kunnen zetten. Marketing automation behoeft een goede balans tussen mens en machine.

Starten met marketing automation

Er zijn legio mogelijkheden voor de implementatie van marketing automation voor jouw organisatie, je kan het zo groot en gek maken als jij dat wilt. APC begeleidde al meerdere succesvolle trajecten en heeft samen met de opdrachtgevers al indrukwekkende resultaten behaald. Geïnteresseerd? Neem eens contact op via: welkom@achterhoekperformancecenter.nl.

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC