Menu

Google Shopping vs. Google Smart Shopping

E-commerce Geplaatst op 19 mei 2021 door Thomas Wansink

In ons eerdere blog over Google Ads automatisering kwam het al ter sprake en als marketeer kan je er niet meer omheen: Google Smart Shopping campagnes. 

Waar we eerder specialist waren (en natuurlijk nog steeds zijn) in het zo optimaal mogelijk inzetten van “normale” Google Shopping campagnes, hebben we voor al onze klanten inmiddels de overstap naar Smart Shopping gemaakt. Door uitvoerig te testen hebben we ondervonden dat Smart Shopping in combinatie met de juiste biedstrategie voor erg mooie resultaten kan zorgen voor onze klanten.

Wat is Google Smart Shopping ook alweer?

Binnen een Smart Shopping campagne combineer je je productfeed en website met het slimme algoritme van Google. Het campagnetype combineert standaard shopping campagnes met remarketingcampagnes in het Google Display Netwerk (GDN) en het maakt gebruik van automatische advertentieplaatsingen om de producten uit de feed in verschillende netwerken te promoten.

Het slimme algoritme maakt gebruik van geautomatiseerde biedingen waarbij het rekening houdt met tal van factoren, zoals tijd van de dag, op welk apparaat iemand zoekt, welk zoekgedrag iemand eerder heeft vertoond, enzovoort. Op basis van al deze factoren kan het algoritme inmiddels erg goed bepalen welke personen er op welk moment een advertentie te zien moeten krijgen om zo de ingestelde doelstelling te kunnen behalen.

Google Smart Shopping

Google Shopping campagnes omzetten

Om optimaal te kunnen presteren is er wel data nodig, het liefst zoveel mogelijk. Dat is ook waarom Google toen Smart Shopping campagnes nog niet zo lang beschikbaar waren aanraadde om al je producten in één Smart Shopping campagne onder de brengen. In een klap alle controle over je zorgvuldig geoptimaliseerde Shopping campagnes uit handen geven aan Google, en er maar op vertrouwen dat ze op het juiste moment de juiste producten zouden laten zien. Daar stonden we niet direct om te springen. Daarom hebben we niet direct al onze campagnes omgezet.

Inmiddels zijn we echter enige tijd verder, hebben we flink kunnen leren van de tests die we ingezet hebben en is het algoritme ook verbeterd. Dit biedt weer goede mogelijkheden om een deel van de controle op de campagnes terug te krijgen.

Zo delen we momenteel onze Smart Shopping campagnes bijvoorbeeld in op merkniveau of productcategorie niveau waardoor je meer sturing hebt op je specifieke doelstellingen. Ook zijn we bezig met het meenemen van de productmarges bij het indelen van de campagnes. Heb je goedlopende producten die ook nog eens een goede marge opleveren, dan wil je daar natuurlijk meer zichtbaar mee zijn dan met een vergelijkbaar product met een mindere marge. Door deze data mee te nemen bij het inrichten van de campagnes en daar bijvoorbeeld een lagere ROAS target aan te koppelen, zorgen we dat we meer controle hebben op welke producten er wanneer worden vertoond, en we op die manier de omzet en de winst binnen de campagnes kunnen optimaliseren.

Tips

Zelf aan de slag met het omzetten van je Google Shopping campagnes naar Smart Shopping campagnes? Houd dan zeker onderstaande tips bij de hand:

  • Maak gebruik van de biedstrategie “conversiewaarde maximaliseren”, gekoppeld aan een ROAS doelstelling. Op deze manier gaat het algoritme voor je aan de slag binnen de door jouw gekozen doelstelling. Kies je voor een ROAS target van 500%, dan betekent dit dat algoritme erop probeert te sturen dat er tegenover elke euro mediabudget vijf euro omzet uit de campagne staat.
  • Zorg ervoor dat je de ROAS target niet direct te hoog instelt. Het is wellicht een aantrekkelijke gedachte om je campagne direct te laten optimaliseren naar een hele hoge ROAS, maar daardoor heb je kans dat je je campagne te veel afknijpt. Het algoritme krijgt hiermee te weinig ruimte om te leren en krijgt daarmee geen goede kans om na de leerperiode te optimaliseren op je doelstelling. Gebruik het liefste een ROAS target die vergelijkbaar is aan de ROAS in je normale shopping campagnes.
  • Zorg ervoor dat je relevante remarketinglijsten in je Google Ads account hebt toegevoegd, zodat het remarketing deel van de Smart Shopping campagne optimaal van deze input gebruik kan maken.
  • Dit punt geldt uiteraard ook voor een normale shopping campagne, maar zorg ervoor dat je feed zo optimaal mogelijk is ingericht.
  • Voeg in je Google Merchant Center je logo’s en belangrijkste website kleuren toe, zodat je remarketing ads binnen de Smart Shopping campagne goed aansluiten bij de look en feel van je website.
  • Zorg voor specifieke campagnes waar dat mogelijk is bij voldoende data, maar hou ook juist die data goed in de gaten. Te weinig conversiedata zorgt ervoor dat het algoritme niet optimaal kan presteren.
  • Houd rekening met een leerperiode van zo’n twee tot drie weken waarin je de campagne het liefste niet aanpast. Dat klinkt lang, maar ervaring leert ons dat het algoritme, mits er voldoende data beschikbaar is binnen een campagne, vaak al sneller naar je gewenste doelstelling kan optimaliseren.

Google Smart Shopping specialist in Doetinchem?

Benieuwd welke mooie ROAS we voor jou kunnen realiseren met Smart Shopping? Neem dan vrijblijvend contact op voor een (digitale) kop koffie! We helpen je graag jouw online doelen te behalen.

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC