Menu

Google Shopping gaat flink op de schop

E-commerce Stagiaire Geplaatst op 8 november 2019 door Isa Nummerdor

Google heeft in de Verenigde Staten een nieuw ontwerp gelanceerd van Google Shopping. Google heeft Google Shopping geüpgraded met een nieuw ontwerp en verschillende nieuwe functies waarmee gebruikers gemakkelijker kunnen vinden wat ze zoeken. Door de nieuwe functies wordt het voor de consument makkelijker om inspiratie op te doen, opties te vergelijken en om de beste deals te pakken. 

Een gepersonaliseerde startpagina 

Shopping was eerst een kale, vergelijkende zoekmachine maar ziet er nu uit als een gestileerd warenhuis. Google verhoogt de lat voor personalisatie en introduceert een nieuwe, gepersonaliseerde Google Shopping-startpagina. Google laat consumenten nuttige productsuggesties zien op basis van hun Google-activiteit zoals zoekgeschiedenis, winkelgeschiedenis en lijsten. Dit zorgt ervoor dat geen enkele Shopping-startpagina hetzelfde is.  Daarnaast biedt deze pagina nog extra opties zodat de consument gemakkelijk vindt wat hij zoekt. Zo kan de gebruiker producten filteren op bijvoorbeeld merken die hij leuk vindt of functies die het product moet bevatten. Ook biedt de pagina de mogelijkheid om eerder winkelonderzoek voort te zetten. Daarnaast benut Google ook haar bestaande platforms, zo kunnen de gebruikers vanuit Google Shopping ook gebruik maken van Google Afbeeldingen en Video’s. Dit geeft de consumenten de mogelijkheid om foto’s van het product te zien of zelfs YouTube-video’s te bekijken waar het product wordt gedemonstreerd of besproken. 

De laagste prijzen en beste acties 

De mobiele versie van Google Shopping bevat ook een prijs tracker. De consument kan gemakkelijk aangeven van welke producten hij de prijs wil volgen. Wanneer er een actie is of de prijs van het artikel daalt, ontvangt de gebruiker een melding op zijn telefoon met daarbij een hyperlink naar het desbetreffende product. Consumenten zijn beter dan ooit op de hoogte van de laagste prijzen en beste acties. 

Shop producten bij lokale bedrijven

Google Shopping biedt de consumenten ook de mogelijkheid om producten te filteren op producten in de buurt. Het Merchant Center laat zien welke artikelen op voorraad zijn in lokale winkels en geeft een lijst weer met producten die snel verzonden kunnen worden naar een plaatselijke winkel. Met deze mogelijkheid speelt Google in op de behoefte van consumenten die het product direct nodig hebben of die het item eerst willen zien of aanpassen voordat zij het kopen. 

Google Shopping

Makkelijker vergelijken met Google Lens 

Waarbij de vorige optie juist de verkopen voor lokale bedrijven leek te stimuleren, biedt Google Shopping ook een optie die een grote bedreiging vormt voor (offline) modewinkels. Met Google Lens kunnen consumenten een foto maken van een kledingstuk en  vervolgens laat Google in Shopping vergelijkbare kledingstukken zien. Het gevolg hiervan is dat fysieke retailers te maken krijgen met Google Shoppers die kledingstukken op de foto zetten en vervolgens elders op zoek gaan naar een goedkoper en vergelijkbaar assortiment. 

Daarnaast toont Google Shopping een ‘stijl-ideeën’ menu. Gebruikers kunnen een foto uploaden of maken van een kledingstuk, vervolgens laat Google zien hoe andere mensen op het internet het product dragen waarnaar hij op zoek is. Google biedt de links aan waar de consument het bijpassende item van de outfit via Google Shopping kan kopen. De vergelijkbare productsuggesties en de ‘stijl ideeën’ maakt het voor de consument eenvoudig om producten te vergelijken en zo het goedkoopste item te vinden. 

Koop rechtstreeks op Google met een Google-garantie

Met Google Shopping kunnen consumenten producten rechtstreeks op Google kopen bij duizenden winkels. Bij dit proces wordt gebruik gemaakt van de informatie die al is opgeslagen in het Google-account van de gebruiker. Hierdoor gaat afrekenen snel, eenvoudig en veilig. Daarnaast wordt elke bestelling gedekt door een Google-garantie, wat betekent dat gebruikers toegang hebben tot de eigen klantenondersteuning van Google bij het omgaan met retouren en terugbetalingen. Artikelen die rechtstreeks op Google kunnen worden gekocht, worden in de zoekfilters en op de productafbeeldingen aangeduid met een kleurrijk (blauw) winkelwagen icoon. Rechtstreeks kopen op Google betekent dat er vanuit elke webshop met vertrouwen gewinkeld kan worden. Producten worden toegevoegd aan een universeel winkelwagentje waar de aankoop wordt ondersteund door een Google-garantie. 

Met de nieuwe versie van Google Shopping wordt het voor de consument makkelijker om prijzen te vergelijken en vergelijkbare producten te vinden. Daarnaast kan de gebruiker prijzen volgen en is hij op de hoogte van de beste acties. Prijsstrategie wordt dus steeds belangrijker door de nieuwe opties van Google Shopping. Het is nog niet duidelijk wanneer het redesign van Google Shopping in Europa wordt gelanceerd. 

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC