Menu

Google Grow My Store: Bekijk hoe jouw retail website presteert! Is deze gratis tool iets voor jou?

E-commerce Pepijn Online Marketeer Geplaatst op 24 februari 2021 door Pepijn Hulshof

Het is van belang om te weten hoe jouw retail website presteert. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar om jouw website te optimaliseren. Een handige aanvulling hierop kan Google Grow My Store zijn. Deze gratis tool van Google is onlangs uitgebreid met nieuwe functies. Om die reden hebben wij de tool voor je getest! In deze blog lees je onze bevindingen.

Wat is Google Grow My Store?

Google Grow My Store is een tool ontwikkeld door Google. Het geeft aan hoe retail websites presteren ten opzichte van hun concurrenten. Het is voor zowel online- als offline winkeliers mogelijk om een rapport aan te vragen. In het rapport geeft Google op basis van acht onderdelen aan hoe webwinkels presteren. Ook geeft Google suggesties voor verbeteringen. Dit alles om uiteindelijk de online- en omnichannel ervaring van klanten te verbeteren.    

Hoe werkt Google Grow My Store?

Een groot voordeel van deze tool is de eenvoud om een rapportage aan te vragen. Ga naar de website van Google Grow My Store en geef de URL op van jouw website. Geef vervolgens aan wat voor soort webwinkel je hebt. Dat houdt in dat je aangeeft of jouw webwinkel online verkoopt, offline verkoopt of een combinatie van beide.

Kies verder tot welke branche jouw bedrijf behoort. Maak hierbij gebruik van de door Google aangegeven branches. Staat jouw branche er niet tussen? Kies dan voor de optie overig. Vervolgens voer je zelf de branche in.

Vervolgens genereert Google een Rapport. Dit kan even duren. Enkel het hebben van een Google account is vereist om een volledig rapport te ontvangen. 

Naar welke onderdelen kijkt Google Grow My Store?

Het is zover! Google Grow My Store heeft een rapport uitgedraaid. Allereerst zie je een score, dit betreft de algehele score van jouw webwinkel afgezet tegenover die van de opgegeven branche. Verder kijkt Google Grow My Store naar de volgende acht onderdelen:

  1. Productinformatie
  2. Winkelgegevens 
  3. Personalisatie
  4. Probleemloos winkelen
  5. Flexibele levering
  6. Klantenservice
  7. Beveiliging
  8. Mobiel  

Op basis van deze onderdelen geeft Google Grow My Store aan hoe jouw website momenteel presteert. Per discipline geeft het suggesties om verbeteringen door te voeren. 

Wat zijn de voordelen van Google Grow My Store? 

Google Grow My Store is dus een tool om de klantervaring op jouw retail website te verbeteren. Maar wat zijn  de voordelen van Grow My Store? Hieronder zijn ze voor je op een rijtje gezet: 

  • Beschikbaar in meerdere talen: Google Grow My Store ondersteunt websites in diverse talen zoals Engels, Spaans, Duits, Frans en Nederlands. Hierdoor kunnen rapporten voor websites in verschillende talen worden aangevraagd. 
  • Gratis tool: De Tool is volledig gratis, enkel het hebben van een Google account is vereist. 
  • Gemakkelijk in gebruik: Het maakt niet uit wat voor achtergrond je hebt, binnen een paar simpele stappen is het mogelijk om een rapport aan te vragen. 
  • Bedrijfsgrootte speelt geen rol: Hoe groot of klein jouw bedrijf ook is, dit maakt voor Google Grow My Store niet uit. 

Google Grow My Store is een fijne tool om mee te werken, als aanvulling op de huidige tools die je momenteel gebruikt. Wel is het raadzaam om zelf altijd na te gaan of alles ook daadwerkelijk klopt zoals omschreven in het rapport. De tool bespaart veel tijd, doordat het een automatische analyse uitvoert. Echter, uit ervaring blijkt dat de tool bepaalde constateringen doet die niet helemaal lijken te kloppen. 

En, hoe scoort jouw website? Indien je hulp kunt gebruiken bij het verbeteren van jouw score, neem dan gerust contact op met ons. We helpen je graag verder!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC