Menu

Online marketing uitbesteden of een medewerker aannemen? De voordelen van een online marketing bureau inhuren

Digital marketing Bas Hulst Geplaatst op 12 augustus 2021 door Bas Hulst

Nog even en dan begint Q4. Een periode die vaak bepalend is voor je jaar-doelstellingen en waarin vaak nog even dat laatste marketingbudget efficiënt ingezet moet worden. En waarin plannen worden gemaakt voor het volgende kalenderjaar. Het kan dus heel goed, dat je in dit kwartaal ontdekt dat je mankracht tekort komt. Je plannen zijn namelijk groots, maar je hebt zelf niet de tijd om alle taken op te pakken en uit te voeren. De vraag die zich voordoet: ga ik mijn online marketing uitbesteden aan een bureau? Of neem ik een nieuwe medewerker aan? In dit blog staan we stil bij de voor- en nadelen van beide beslissingen. Maar let op: het kan maar zo zijn dat je na het lezen ervan graag met ons wil samenwerken. Be aware 😉

Voordelen uitbesteden online marketing

Laten we beginnen met het goede nieuws en de positieve kanten van het uitbesteden van je online marketing bekijken. Dat zijn er namelijk best een aantal!

  • Je betaalt slechts geringe opstartkosten
    De opstartkosten bevatten slechts het inrichten van bepaalde accounts (Google Ads, Facebook Business Manager, Google Analytics etc.). Daarna ben je al klaar om te starten!
  • Alleen daadwerkelijk effectieve online marketing uren worden in rekening gebracht
    Je betaalt alleen voor de uren die ook echt worden gemaakt. Dit geeft je de garantie dat je nooit teveel betaalt en dat er in “jouw uren” ook echt altijd kwalitatief goed werk wordt geleverd.
  • Een bureau heeft altijd actuele kennis en ervaring
    Doordat er wordt gewerkt voor een breed scala aan klanten én omdat medewerkers veel tijd hebben voor persoonlijke ontwikkeling, is het online marketing bureau altijd up to date van de laatste trends en ontwikkelingen. De kennis en ervaring van de specialisten waarmee wordt gewerkt is vaak hoger dan bij iemand in dienstverband.
  • Zekerheid daarover wordt geboden door referenties en andere opdrachtgevers
    Het bewijs hiervoor zijn duidelijke referenties en de andere opdrachtgevers waarvoor het online marketing bureau werkt. Werken ze voor grote klanten? Zijn zij tevreden? Dan mag je er vanuit gaan dat er voldoende kennis in huis is.
  • Je zit niet vast aan één persoon of specialiteit, maar maakt gebruikt van meerdere specialiteiten en expertise
    Je kan gebruik maken van alle expertises die aanwezig zijn bij het bureau. Bij APC bijvoorbeeld kunnen we je ontzorgen in Google Ads, CRO, Social Advertising, Marketing Automation, Data en nog veel meer! En zonder dat we onszelf nu zo de hemel in prijzen, dat is vaak wel breder dan de expertise van één medewerker.
  • Er is een flexibel contract, waardoor je niet meteen voor lange tijd ergens aan vast zit
    Heb je alleen ondersteuning nodig in Q4? Of wil je het eerst even aan zien? Er zijn flexibele contractopties, waardoor je niet meteen voor een lange tijd vastzit aan je keus. In ons geval bieden we maandelijkse abonnementen met een opzegtermijn van slechts 3 maanden. Maar ook werken we met strippenkaarten. We zijn net zo flexibel als jij van ons verwacht!
  • In het geval van APC zijn we ook nog eens wekelijks bij je op kantoor!
    Onze belangrijkste USP – en eentje die je bij anderen niet snel zult vinden – is dat we wekelijks bij je op kantoor komen. Je combineert op die manier de voordelen van een vaste collega met die van het inhuren van een online marketing bureau. We proberen op die momenten ook echt het verlengde te zijn van je organisatie en houden zo ook korte lijntjes om snel te kunnen schakelen.

Nadelen inhuren online marketing bureau

Eerlijk is eerlijk: we moeten toegeven dat er soms ook nadelen zitten aan het inhuren van een online marketing bureau. Het zijn er niet veel, maar het volgende is belangrijk om in je overweging mee te nemen:

  • Je betaalt een hoge uurprijs
    Een van de hoogste drempels voor het inhuren van een online marketing bureau is de hoge uurprijs. De kans is groot dat je schrikt van bedragen rond de €100,- per uur, terwijl die in de branche toch echt gemiddeld zijn. Twijfel je? Check dan nog even de voordelen hierboven.
  • Een bureau is minder betrokken dan een medewerker
    Bij APC doen we ons uiterste best door wekelijks bij je op kantoor te komen voor een aantal uur, maar zo betrokken raken als een medewerker dat lukt ons helaas niet. Al is het alleen al omdat we niet op je vrijmibo komen! 😉

Voordelen aannemen online marketeer

We hebben de voor- en nadelen van een bureau nu nader bekeken. Laten we nu stilstaan bij een online marketeer. We starten met de voordelen van het aannemen van een medewerker:

  • Je betaalt een lage(re) uurprijs en overheadkosten
    Je zult een medewerker maar eens €100,- per uur betalen… Het grootste voordeel van een online marketeer aannemen is de lagere uurprijs. Een bureau inhuren voor ongeveer 30 uur per maand, kost je ongeveer (pin ons er niet op vast) hetzelfde als een fulltime vaste medewerker.
  • Je bent verzekerd van één persoon om mee samen te werken, die altijd voor je klaarstaat
    Er is minder geschakel met verschillende personen, je hebt korte lijntjes en een medewerker is altijd alleen maar voor jouw bedrijf aan het werk. Dit is echt anders dan bij een online marketing bureau.
  • De online marketeer is dagelijks aanwezig op kantoor of binnen de organisatie (lang leve thuiswerken)
    Afhankelijk van het aantal uren dat de medewerker werkt, is diegene elke dag aanwezig. Of dat nu thuis of op kantoor is. Zo blijven dingen nooit (te) lang liggen en bouw je echt een band met elkaar op.
  • De medewerker is meer betrokken bij jouw bedrijf
    Mede daarom is de medewerker natuurlijk ook meer betrokken bij je bedrijf. Ze hebben er bewust voor gekozen om voor jouw organisatie te werken en hoeven zich ook niet met andere dingen bezig te houden.

Nadelen aannemen online marketeer

Ook aan het aannemen van een online marketeer zitten nadelen verbonden. Wanneer je twijfelt tussen uitbesteden of aannemen, denk dan ook eens hier aan:

  • Je betaalt vaak hoge recruitmentkosten
    Het vinden van online marketeers is ontzettend moeilijk en goede mensen zijn schaars. Vaak komt er een recruiter aan te pas om de juiste persoon te vinden. En of je die recruiter zelf in huis hebt, of hem/haar ook moet inhuren: de kosten ervan zijn vaak hoog. Wat dacht je van kandidaten benaderen, selecties, sollicitatiegesprekken etc.? Denk hier goed aan in je totale berekening!
  • Je betaalt voor elk uur dat de persoon onder contract staat
    Het is heel fijn dat een medewerker er de hele dag voor je is, maar je betaalt ook voor elk uur. Ook voor de uren waarin wat minder effectief aan jouw doelstellingen wordt gewerkt.
  • De online marketing specialist dienst zichzelf te blijven ontwikkelen
    De medewerker moet zichzelf op de hoogte houden van alle nieuwste trends, ontwikkelingen, tools en strategieën. Er zijn immers geen best practises voor andere opdrachtgevers waarmee ze dagelijks te maken hebben. De kans dat tunnelvisie ontstaat is groot.
  • Je loopt het risico dat het tegenvalt, terwijl je gebonden bent aan contracten
    Iemand werkt zich de eerste maanden voor je uit de naad en jij besluit een jaarcontract of vast contract te bieden. Dan zit je wel aan die medewerker vast! Het kan absoluut zekerheid zijn, wat ook door veel bedrijven als prettig wordt ervaren, maar het is minder flexibel dan het inhuren van een bureau.
  • Een medewerker heeft vaak “slechts” een of twee specialismen
    Zoals we aangaven, bij het uitbesteden van je online marketing, kun je gebruikmaken van alle specialismen die aanwezig zijn binnen het bureau. Wij doen dat gelukkig ook niet alleen, want echte duizendpoten bestaan alleen in vacatures. De gemiddelde online marketeer (ook die bij ons ;-)) heeft één à twee specialismen. Bij een medewerker kan je dat beperken in je ambities.

Online marketing uitbesteden in Doetinchem?!

Ben jij na het lezen van dit blog overtuigd?! Wil jij jouw online marketing uitbesteden en ga je graag met APC aan de slag? Bel of mail ons dan gerust, zodat we samen kunnen kijken naar de mogelijkheden. Of bekijk eerst onze specialismen, om te weten wat we voor je kunnen doen!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC