Menu

Nudging: tips om het gedrag van jouw bezoeker een zetje te geven Optimaliseer conversies door je bezoeker een duwtje te geven in de juiste richting.

Digital marketing Geplaatst op 24 februari 2021 door Thomas Wansink

Gedragsbeïnvloeding is een hot topic rondom marketeers als het gaat om conversie optimalisatie. Mensen maken continu keuzes en veel beslissingen worden onbewust gemaakt. Marketeers spelen hier al langere tijd op in door de consument te verleiden tot aankoop. Een nudge dient als een duwtje in de goede richting, om zo het gedrag licht te sturen.

Momenteel zien we het natuurlijk heel veel terug in de anderhalvemetersamenleving. Neem bijvoorbeeld de anderhalve meter stickers op de grond voor drukke winkels. Deze geven aan waar je in de rij moet staan om nog anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Ook kan je denken aan de smiley langs de weg die aangeeft of je je aan de maximumsnelheid houdt. Dit zijn allemaal fysieke voorbeelden die je op straat tegen kan komen, maar nudging kan je ook online toepassen.

De voorwaarden van een goede nudge

Volgens de auteurs Richard Thaler en Cass Sunstein moet een goede nudge aan een aantal voorwaarden voldoen:

1.        Een nudge moet transparant en niet misleidend zijn

2.        Het moet gemakkelijk zijn om de nudge te ‘weigeren’

3.        Er moet een reden zijn dat het aangemoedigde gedrag gericht is op jouw belang.

Toch wordt er ook door veel bedrijven gebruikt gemaakt van negatieve nudging. Bij een negatieve of misleidende nudge wordt er niet gericht op jouw belang, maar zal het alleen winst opleveren voor het bedrijf.

Misleidende nudges online

Wat is dan een voorbeeld van een misleidende nudge? Negatieve nudges worden vaak vergeleken met dark patterns. Die truc wordt regelmatig gebruikt op websites of via apps waardoor je dingen doet die je niet wilde, met als doel hun bekendheid te verspreiden of geld binnen te halen. Een voorbeeld hiervan is confirmshaming. Bij confirmshaming is de keuze om een aanbod te weigeren zo geformuleerd dat diegene zich schuldig gaat voelen. Dit zie je bijvoorbeeld veel terug in pop-ups om je aan te melden voor een nieuwsbrief. Daarin zie je dan opties voorbij komen zoals: “Nee bedankt, ik betaal graag de volle prijs”. Je kan je voorstellen dat je jezelf stom gaat voelen en eerder geneigd bent het aanbod wél aan te nemen.

Hoe moet het dan wel?

Je hebt nu een voorbeeld gezien van hoe het niet zou moeten. Maar hoe verleidt je je bezoeker tot het gewenste gedrag, zonder je diegene te pushen? Dit kan onder andere met behulp van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini waar wij eerder een interessante blog over hebben geschreven. Wij geven jou graag wat tips voor jouw website!

  • Sociale bewijskracht

Robert Cialdini, auteur van het boek Invloed, legt in zijn boek uit dat mensen het gedrag van anderen mensen volgen. Met behulp van reviews en sterrenbeoordelingen laat je zien dat mensen positief zijn over jouw product of dienst. Dit geeft twijfelaars een bevestiging wat hen overtuigt tot aankoop.

  • Wederkerigheid

Het is menselijk dat je graag iets teruggeeft wanneer je iets krijgt. Een voorbeeld hiervan is korting aanbieden in de hoop dat je bezoeker er iets voor teruggeeft, zoals hun e-mailadres of een betaling. Hiermee geef je je bezoeker een positief gevoel en een lichte nudge om het gewenste gedrag uit te voeren.

  • Afleidingseffect

De prijs van een product of dienst heeft veel invloed op het beslissingsproces van de bezoeker. Als je kan kiezen uit twee opties, dan kiezen de meeste mensen de goedkoopste variant. De duurdere variant vinden zij op dat moment te prijzig. Wanneer je een derde en duurdere variant erbij zet, lijkt die tweede optie een stuk aantrekkelijker. Dit wordt ook wel het afleidingseffect genoemd.

Het ziet ernaar uit dat de grens tussen een positieve en negatieve nudge dicht bij elkaar ligt. Stel jezelf de vraag: duw ik mijn bezoekers naar de juiste richting, of geef ik hen een klein zetje? Wil jij ook aan de slag met nudging om conversies op je website te optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC