Menu

Marketing Automation: grote impact door kleine personalisaties

Digital marketing Geplaatst op 28 april 2020 door Edwin Rouwhorst

De Customer Journey van je klanten is waardevol. Speel hier juist op in en je verhoogt je conversie en omzet. Zet hierbij Marketing Automation in en je kunt daar nog beter op inspelen. Maar wat zijn zoal de mogelijkheden met Marketing Automation? En wat levert het op? In deze blog geven wij antwoord op deze vragen. Inclusief voorbeelden en resultaten van een aantal van onze opdrachtgevers.

Marketing Automation met Datatrics

Bij APC gebruiken wij Datatrics voor onze Marketing Automation doeleinden. Datatrics is een Customer Data Platform (CDP) van Nederlandse bodem. Deze plug-and-play tool koppelt in- en externe gegevensbronnen aan elkaar. Denk hierbij aan het koppelen van data van Google Analytics, social media en webshops met economische invloeden, zoektrends en weersvoorspellingen. Al deze data is om te zetten in uitvoerbare acties die direct ook in Datatrics ingeregeld kunnen worden.

Als Datatrics partner zijn wij in staat om dit platform te implementeren en optimaliseren voor onze opdrachtgevers. Met Datatrics kunnen wij veel data op één centraal punt voor hen verzamelen. Hierdoor wordt het mogelijk om grote hoeveelheden data op te splitsen en segmenten van bezoekers te maken. Zo kunnen wij tijdens iedere stap van de Customer Journey heel specifiek op een doelgroep richten. Op die manier bereiken we de juiste mensen, met de juiste content, op het juiste moment.

De mogelijkheden met Datatrics

Wat is er mogelijk met Datatrics? Laten we een voorbeeld nemen. Stel je hebt een website waar je binnen- en buitenlandse reizen aanbiedt. Omdat je een nieuwe buitenlandse reis gaat aanbieden, wil je deze extra onder de aandacht brengen. Je stuurt een e-mail naar je gehele klantenbestand. Je moet daarom een vrij algemene e-mail opstellen en je bent daarbij ook nog eens met hagel aan het schieten. En de uiteindelijke conversie? Die blijft mogelijk zeer klein.

Met Datatrics is het mogelijk om personen te selecteren die specifiek gedrag op je website vertonen. Zoals bezoekers die geïnteresseerd zijn in buitenlandse reizen. Door op hen te richten, wordt het mogelijk om de e-mail veel persoonlijker te maken. Hoewel je minder personen bereikt, bereik je nu de juiste personen op de juiste manier. In tegenstelling tot het schieten met hagel levert dit waarschijnlijk meer conversie op.

Marketing Automation voor onze opdrachtgevers

Voor Outlet Duiven hebben wij met Datatrics al eerder gezorgd voor een stijging van 30% in het conversiepercentage. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van wat wij zoal nog meer doen voor een aantal van onze opdrachtgevers.

Countdown in de winkelmand

Een klant stopt een product in de winkelmand en vervolgens slaat de twijfel toe: “Heb ik dat product ook écht morgen nodig?” Vervolgens wacht de klant nog even met de aankoop, wat ertoe kan leiden dat er uiteindelijk niets wordt gekocht. Datatrics geeft ons de mogelijkheid om de winkelmand te optimaliseren voor die bezoekers. Om de twijfel van de bezoeker zo goed mogelijk weg te halen, is in de winkelmand een countdown pop-up toegevoegd. De countdown toont de resterende tijd voor levering op de volgende dag. Op deze manier zal de bezoeker tot aankoop verleid worden. Waarom wachten met je aankoop, als jij morgen al met je schilderklus kan beginnen?

Productpagina Onlineverf

Het resultaat

Levering op de volgende dag is niets nieuws. Heeft het dan nog wel effect om te roepen? De resultaten tonen aan van wel. Het is een kleine touchpoint, maar het levert mooi resultaat op. In de eerste maand na lancering werden 12% meer conversies gepleegd door bezoekers die de countdown in de winkelmand te zien kregen.

Sociale bewijskracht op de productpagina

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini worden al veel toegepast. Niet iedereen is echter even gevoelig voor ieder principe. Zo zijn sommige personen gevoelig voor schaarste (“Nog maar vier stoelen beschikbaar”), terwijl een ander beter reageert op sociale bewijskracht (“30 personen hebben dit product gekocht”). Lees direct even onze blog over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini en hoe die van toepassing zijn op de customer journey voor meer voorbeelden. Met Datatrics is het mogelijk om ieder van de beïnvloedingsprincipes apart toe te passen per websitebezoeker. Hierbij beslist Datatrics waar de bezoeker gevoelig voor is en toont een touchpoint die bij de bezoeker past.

Productpagina Outlet Duiven

Bij Outlet Duiven wordt dit met sociale bewijskracht toegepast op de productpagina’s. Sociale bewijskracht stelt dat ‘iets goed moet zijn omdat anderen dat ook vinden’. Bij het bekijken van een product wordt een pop-up getoond. Deze pop-up toont hoe vaak een bepaald product al bekeken of gekocht is. Naast deze pop-up toont de productpagina ook de voorraad van dat product. Eventuele schaarste zal de sociale bewijskracht extra kracht bijzetten. Zeker wanneer het product veel bekeken of gekocht wordt.

Het resultaat

Deze twee voorbeelden van sociale bewijskracht levert voor Outlet Duiven mooi resultaat op. Het conversiepercentage is door deze touchpoints met 80% verhoogd. Door continue monitoring, optimalisatie en de uitgebreide mogelijkheden van Datatrics gaan wij in de toekomst het conversiepercentage nog meer verhogen.

Dynamische headers op basis van bezoekersgedrag

Outlet Duiven maakt in de header van de homepage gebruik van een slideshow. In deze slideshow staan afbeeldingen van verschillende interieurmerken. Deze slideshow was voor iedere bezoeker hetzelfde. Met Datatrics is het mogelijk om deze afbeeldingen toe te spitsen op het gedrag van de websitebezoeker. Zo wordt bij een volgend bezoek de slideshow aangepast met interieurmerken waarvoor de bezoeker interesse heeft getoond.

Dynamische headers Outlet Duiven

Het resultaat

De Click-through rate (CTR) op de aangepaste headers bij Outlet Duiven ligt tussen de 7,5% en 10%. Omdat de voorgaande headers niet klikbaar waren, is er geen A/B-test uitgevoerd. Wat echter opvalt is dat het conversieratio 80% tot 120% hoger ligt dan bij een standaard controlegroep. Een waanzinnig resultaat dat laat zien dat persoonlijke content loont!

Benieuwd naar meer?

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van hoe wij gebruik maken van Datatrics en Marketing Automation. Benieuwd naar meer? Houd onze website en Linkedin in de gaten: uitgebreide cases en meer resultaten volgen!


Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen met Datatrics, Marketing Automation of Online Marketing? Neem gerust contact met ons op via onderstaand formulier of via welkom@achterhoekperformancecenter.nl.

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC