Menu

Marketing Automation voor B2B en B2C De juiste content op het juiste moment, 100% geautomatiseerd

Digital marketing Bas Hulst Geplaatst op 18 januari 2019 door Bas Hulst

Marketing automation is al een tijdje het nieuwe buzz woord in (digital) marketing, maar wat is het nou precies? Wij zetten het graag voor je uiteen!

Marketing automation is het gebruik maken van techniek (software), waar je door het instellen van regels, geautomatiseerd, op het juiste moment triggers kunt sturen om prospects te helpen door hun klantreis. Je geeft ze een extra zetje in de vorm van relevante content of “call to actions”. In marketingtermen: marketing automation helpt in het proces van het (sneller) omzetten van prospects naar leads en van leads naar echte sales. Ook kun je met marketing automation bestaande klanten aanzetten tot het doen van herhaalbestellingen of hen nog loyaler naar je bedrijf maken door hen regelmatig te voorzien van nuttige content.

Marketing Automation

Voor wie?

Marketing automation is waardevol voor zowel B2B en B2C. In beide branches geldt dat het versturen van gepersonaliseerde content, op het juiste moment, met relevante info resulteert in grotere betrokkenheid en op termijn meer omzet. Maar waar zit het verschil tussen marketing automation voor B2B en B2C?

De belangrijkste verschillen tussen marketing automation voor B2B en B2C zijn in onze ogen als volgt:

  • Aankooptrajecten voor B2B hebben een langere doorlooptijd dan B2C, omdat het binnen B2B trajecten vaak over hogere aankoopbedragen gaat en er meer zaken zijn om af te wegen. Vaak zijn er ook meerdere beslissers betrokken bij de aankoop. Hier moet in de inrichting van marketing automation uiteraard rekening mee gehouden worden. Het opbouwen van de (digitale) relatie kost meer tijd en energie, je moet je vaak harder bewijzen voordat het relevant is om over te gaan op persoonlijk (sales) contact.
  • B2C is meer op massa (grote aantallen) gericht, terwijl B2B meer op kleinere aantallen zit. Daardoor heb je binnen B2C weer veel sneller data opgebouwd om op te analyseren en optimaliseren, maar binnen B2B is de klantwaarde per klant (vaak) juist weer hoger: 1 lead die klant wordt, kan vaak tot tientallen duizenden euro’s waard zijn.

Waarom marketing automation werkt

De kracht van marketing automation zit hem in het feit dat het heel specifiek en realtime inspeelt van de behoefte of signalen die jouw klant of prospect op een bepaald moment laat zien. De automatisch aan jouw prospect vertoonde content vergroot de marketing efficiency, de omzet en houdt jouw bedrijf binnen de doelgroep top of mind. Het dwingt jou om goed na te denken over de klantbenadering, maar laat ook gelijk zien of het werkt of niet, omdat je de opgebouwde data kunt analyseren.

Je duikt vooraf goed in data om de klantreis in kaart te brengen, regels te bepalen en deze vervolgens te organiseren in de zogenoemde ‘automation flows’. Als laatste verrijk je deze flows met de juiste content in de vorm van een landingspagina, email of white-papers. En juist omdat je deze flows stap-voor-stap hebt opgebouwd zie je ook gelijk wanneer ze wel of niet werken. Alles wordt perfect gemonitord dus. 

Marketing Automation

Koppeling tussen Marketing & Sales

De verschillende marketing automation platformen zijn vaak ook eenvoudig te koppelen aan je eigen CRM systeem, zodat Marketing & Sales binnen 1 bedrijf beter samen kunnen werken en de leadopvolging sterker wordt. Beter nog: de meeste platformen beschikken zélf ook over een CRM functionaliteit. Dit maakt mogelijk dat bijvoorbeeld jouw accountmanagers automatisch een mailtje krijgen indien hun prospects deel x van de site hebben bekeken of op banner x uit de nieuwsbrief hebben geklikt. Het is de perfecte koppeling om Marketing & Sales beter met elkaar te laten werken.

Marketing Automation: dat wil ik ook!

Marketing automation klinkt misschien complex, maar de juiste hulp kom je tot snel resultaat. APC helpt bij het inrichten en beheren van je marketing automation strategie. Wij hebben het vaker gedaan, dus wij nemen jouw bedrijf bij de hand met het kiezen van het juiste platform en natuurlijk de implementatie.

We onderzoeken samen jouw doelgroep en specificeren deze doelgroep op basis van verschillende kenmerken. Vervolgens bepalen we welke content relevant is tijdens het aankoopprocessen en helpen bij het creëren ervan. Wanneer het bekend is welke content relevant is, wordt de lead kwalificatie score overeengestemd. Welke acties moet een lead doorlopen voordat we hem de definitie “prospect” geven?

Door dit proces stap voor stap aan te pakken en vervolgens het proces te optimaliseren op basis van data zorgen we er zo voor dat jouw omzet blijft groeien!

Bekijk wat wij nog meer kunnen op het gebied van Technologie!

Benieuwd? Deel jouw ambitie om te groeien

Vestiging APC