Menu

Kennissessie YouTube Adverteren – Do’s and Don’ts.

Digital marketing Geplaatst op 22 mei 2019 door Sven Holtman

82% van al het internetverkeer is anno 2021 “video”. Video is simpelweg niet meer weg te denken. De laatste tijd zijn er veel nieuwe ontwikkelingen geweest binnen videokanaal Youtube. Wouter en ikzelf gingen naar Google voor een interessante sessie over alle nieuwe features rondom Youtube for Action.

Overall insights:

  • Video wordt in steeds meer fasen van de customer journey (SEE THINK DO CARE) belangrijker. Waar het voorheen veelal een verkapte tv reclame was gericht op branding / awareness zien we een grote uitbreiding richting DO en CARE fase. Denk aan productreviews, handleidingen maar ook het beantwoorden van faq’s.
  • Een groot gedeelte van je potentiële Google Ads search verkeer klikt en converteert niet. Creëer met Youtube extra touchpoints om tot wel 8% meer converterend search volume te behalen.
Youtube Advertising

De kwaliteit van de video

Performance van de Youtube campagnes zijn 50% afhankelijk van de gemaakte video en 50% van campagne opzet en optimalisatie. De alom bekende corporate-branded video’s zijn anno 2019 geen garantie meer voor succes. Gezien de hoge kijktijd op mobiel (en de grote afleiding van de kijker welke hier bij komt kijken) dient hier qua montage en beeldmateriaal rekening mee gehouden te worden. Enkele tips om de aandacht van de mobiele kijker langer vast te houden:

  • Toon de urgentie binnen de eerste seconden. Hoe sneller, hoe beter
  • Vermijd grote overview shots. Deze zijn mooi als branding of bij het opbouwen van een verhaal maar werken significant minder bij de mobiele kijker.
  • Gezicht en product cropping: zoom in op de emotie van een persoon en het product in plaats van een totaalshot te laten zien.
  • Gebruik geen lange shots, maar wissel shots snel af

Uiteindelijk is het zaak om als marketeer, klant en videoproducent het gezamenlijke doel goed af te stemmen om de kans op resultaat te maximaliseren. Zo kan er tijdens de productie van de video efficient op worden ingespeeld.

Het verschil tussen traditionele creatives en wenselijke YouTube creatives.

Custom Intent – Youtube Ads

Grote meerwaarde van Youtube for Ads ten opzichte van de ‘gewone’ Youtube campagnes is de zogenaamde custom intent.

  • Mensen targeten welke tot zeven dagen geleden op een door jouw bepaald zoekwoord hebben gezocht.
  • Dit kunnen zowel terugkerende als nieuwe bezoekers zijn.
  • Tip: target bredere keywords die je in Google Search bewust niet target omdat deze te duur zijn (hoge concurrentie en een hoge CPC).
  • Vul de custom intent aan met bepaalde demografische of lookalike doelgroepen voor nog hogere relevantie. Enkel de custom intent targeting is nog te breed, aldus Google.
Welke smart bidding strategy is wanneer van belang. Google adviseert, bij een Target CPA bidding, te starten met een CPA van 2 tot 3 keer de huidige CPA van Search om vervolgens in stappen van 2 weken de CPA met 10% te verlagen.

Als je wilt starten met YouTube for Action

De voorwaarden wanneer je wilt starten met een Youtube for Action campagne:

  • Minimaal 50 conversies per week zijn nodig om zo het Google algoritme voldoende signalen te geven te optimaliseren. Mocht je niet de 50 conversies halen, niet getreurd, we zijn in de mogelijkheid om het conversiepunt ‘naar voren te halen’.
    Stel, je haalt geen 50 transacties per week, maar wel 80 mensen die de checkout beginnen, dan stel je tijdelijk (en alleen voor deze campagne!) de checkout start in als een conversiepunt.
  • De manier waarop je conversies trackt in je Google Ads account is van belang. Zo is een separaat Google Ads account zeer wenselijk en dient er gebruikt gemaakt te worden van Google Ads conversion tracking (en niet de veel gebruikte Google Analytics import).
  • Voor een compleet overzicht van alle voorwaarden, neem dan gerust even contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

YouTube Store visits

Een nogal opvallende ontdekking was het feit dat Google de zogenaamde Store Visits ook kan meten voor Youtube for Action campagnes. En dit kan zo specifiek, dat men zelfs op winkelniveau in een groot winkelcentrum redelijk nauwkeurige data tot zijn beschikking heeft. Store visits voor YouTube herkent namelijk jouw beschikbare Wi-Fi netwerken! Je hoeft overigens niet ingelogd te zijn op het netwerk. Er is een tijd van 30 dagen tussen de Wi-Fi herkenning en de definitieve aankoop van het product.

YouTube Lead Ads

Ook hebben we al een eerste sneak preview gezien van de Youtube Form Ads. Een idee vast afgekeken van het de al bekende en succesvolle Facebook Lead Ad. Met een enkele druk op de knop bestaat de mogelijkheid om een formulier, welke direct bij de video wordt getoond, te verzenden. Uiteraard is beschikbare informatie ook hier al pre-filled. Youtube Form Ads zijn al in BETA voor Duitsland, Engeland en Frankrijk, helaas nog niet voor Nederland. 

Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen over dit blog? Schroom dan vooral niet om mij te contacten: sven@achterhoekperformancecenter.nl of 0314-200101

Benieuwd? Deel jouw ambitie om te groeien

Vestiging APC