Menu

“Je gelooft NOOIT wat Google nu doet!” – Google doet clickbait Ads in de ban

Digital marketing Content Marketeer Coen Geplaatst op 16 juni 2020 door Coen Jansen

Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen: advertenties met grote en vage kreten, die uiteindelijk hun beloftes niet waarmaken. Of wat dacht je van de bekende voor-en-na-foto’s van mensen die binnen no time veel gewicht zijn verloren (en plotseling ook weer weten hoe ze moeten lachen). Bij Google zijn deze advertenties vanaf 15 juli niet meer toegestaan. 

Google heeft zojuist aangekondigd dat zij het beleid voor verkeerde voorstellingen gaan uitbreiden met beleid voor clickbait advertenties. Wat valt hier zoal onder? Google geeft een aantal voorbeelden.

Clickbaittactieken, sensationele teksten of afbeeldingen:

  • Onthullen van geheimen, schandalen of andere sensationele informatie.
  • Teksten waarbij je moet doorklikken om de advertenties te begrijpen. Denk aan berichten zoals “klik hier om erachter te komen”, “je gelooft nooit wat er is gebeurd” of andere vergelijkbare teksten.
  • Foto’s van ingezoomde lichaamsdelen, arrestanten, echte ongevallen of rampen.
  • Voor-en-na-foto’s van het menselijk lichaam met aanzienlijke veranderingen.

Aanzetten tot onmiddellijke actie door kijker onder druk te zetten met negatieve levensgebeurtenissen zoals overlijden, ongevallen, ziekten, arrestaties, faillissementen

  • Kijker aanzetten tot aankoop, abonneren of stopzetten van product of service om schade te voorkomen
  • Product of service promoten met afbeeldingen van nood, pijn, angst of schok.

‘Sportscholen OPGELET! Nu actie vereist!’ 

Niet ieder bedrijf zal hier last van ondervinden. Maar bedrijven die een oplossing bieden voor een van deze problemen, moeten even goed kijken of ze door kunnen gaan met hun huidige of toekomstige advertenties. Denk onder andere aan sportscholen, diëtisten, advocaten en nieuwsstations.

Waarom stoppen met clickbait? 

Er is een reden dat adverteerders clickbait gebruiken: het werkt. Dus waarom zou je ermee stoppen? Google zegt zelf deze schendingen als zeer ernstig te beschouwen. Het account van adverteerders die na 15 juli doorgaan met clickbait worden opgeschort. Opnieuw adverteren is dan niet langer mogelijk. Het herstellen van dergelijke accounts gebeurt alleen bij “zeer overtuigend, gedetailleerd, nauwkeurig en eerlijk bezwaar.”

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC