Menu

Het einde van broad match modified adverteren binnen Google Ads

Digital marketing René du Plessis Geplaatst op 25 mei 2021 door René du Plessis

Veranderingen binnen Google Ads vinden voortdurend plaats. Zo ook nu. Google heeft namelijk in februari van dit jaar bekend gemaakt om te stoppen met de “broad match modified” zoekwoorden. Hierdoor wordt het niet meer mogelijk om te adverteren op dit zoekwoordtype binnen jouw Google Ads campagnes.

Welke zoekwoordopties waren er ook alweer binnen Google Ads? 

Binnen Google Ads is het mogelijk om bezoekers te trekken naar jouw website, door gebruik te maken van relevante zoekwoorden. Zoekwoorden zijn woorden of woordgroepen die gekoppeld zijn aan termen, waarop mensen zoeken binnen de zoekmachine. Bij het opmaken van Google Ads campagnes kun je ervoor kiezen op welke zoekwoorden jouw advertenties geactiveerd worden. Zoekwoorden worden op vier verschillende manieren gebruikt binnen Google Ads, namelijk:

  • Broad match: Wanneer er geen zoektype wordt gekoppeld aan een zoekwoord, wordt deze standaard weergeven als broad match. Een zoekwoord wordt dan weergeven wanneer het zoekwoord spelfouten bevat, de zoekopdracht het zoekwoord bevat, de zoekopdracht een synoniem is van het zoekwoord en daarnaast ook bij gerelateerde zoekwoorden. Met deze zoekwoordoptie wordt er een breed publiek aangesproken.
  • Broad match modifier: Door gebruik te maken van het + teken, kun je een zoekwoord specifieker insteken. Jouw advertentie wordt dan enkel weergeven wanneer een zoekopdracht het zoekwoord bevat, of een vergelijkbare variant van dit zoekwoord is. Hierdoor voorkom je dus dat jouw advertentie wordt weergeven bij synoniemen van het zoekwoord. 
  • Phrase match: Bij deze zoekwoordoptie worden jouw advertenties weergeven als een gebruiker zoekt op een specifieke groep woorden, of wanneer er extra woorden voor of na de woordgroep worden gebruikt. Ook hier wordt de advertentie dus niet weergeven, wanneer er gezocht wordt op synoniemen voor het zoekwoord. Om zoekwoorden in te stellen als phrase match zet je ze tussen dubbele aanhalingstekens. 
  • Exact match: De meest specifieke zoekwoordoptie betreft de exact match. Jouw advertenties zullen bij deze zoekwoordoptie enkel worden weergeven als de zoekterm exact overeenkomt met het zoekwoord. Je stelt deze zoekwoordoptie in door het zoekwoord tussen haken te zetten. Voorbeeld: [Rode schoenen].

Wat houdt de update van Google exact in?

Met de update van Google verdwijnt dus de zoekwoordoptie broad match modifier. Hierdoor blijven er nog drie opties over om uit te kiezen. Om het gemis van de broad match modifier op te vangen wordt de optie phrase match uitgebreider. Wanneer de zoekwoordoptie broad match modifier is uitgefaseerd is het niet meer mogelijk om hierop te adverteren. Zoekwoorden die in deze vorm staan ingesteld, worden dan gezien als het zoekwoordtype phrase match. Dat zou kunnen betekenen dat je huidige campagnes minder verkeer genereren dan voorheen, omdat de phrase zoekwoorden specifieker zijn dan de broad match modifier zoekwoorden. Daarnaast kan het voor phrase zoekwoorden betekenen dat deze meer zoekvolume opleveren, doordat deze zoekwoordoptie dus wordt uitgebreid.

Verdwijnen van broad match modified zoekwoorden in verschillende fasen

Fase 1: Deze fase begon op 18 februari 2021. Gedurende deze fase begon Google met het omzetten van zoekwoorden met het type broad match modifier naar phrase match. Het is binnen deze fase nog steeds mogelijk om beide zoektypen te blijven gebruiken binnen Google Ads en ook de gegevens over beide typen zijn nog steeds zichtbaar.

Fase 2: De update van februari wordt vanaf juni 2021 ook doorgevoerd voor de overige talen die Google Ads ondersteunt. De verwachting is dat dit tegen het einde van juli volledig is doorgevoerd. Vanaf juli 2021 is het match type broad match modifier niet meer te gebruiken binnen Google Ads.

Waarom voert Google deze update door? 

Google geeft aan dat het, in de loop van jaren, de zoekintentie van gebruikers beter en beter is gaan begrijpen. Om deze zoekintentie beter te begrijpen heeft Google ook bepaalde wijzigingen doorgevoerd binnen Google Ads, zoals een wijziging waardoor breed zoeken betere resultaten oplevert. De verbeteringen binnen Google Ads hebben ertoe geleid dat zoeken op woordgroep en modifiers voor breed zoeken, vaak zorgen voor dezelfde resultaten en toepassingen. Google voert uiteindelijk deze wijziging door om de adverteerder het gemakkelijker te maken om klanten te bereiken. En om de zoekwoorden te beheren binnen het Google Ads account.

Broad match modified adverteren 2.0

Vanaf juli 2021 is het niet meer mogelijk om broad match modifier zoekwoorden te gebruiken. Daarom is het raadzaam om dit zoekwoordtype niet meer te gebruiken wanneer je nieuwe Google Ads campagnes gaat opzetten. Daarnaast is het goed om te bepalen welk zoekwoordtype nu het beste aansluit bij jouw advertentiedoelen. Heroverweeg zoekwoordopties en maak hierin opnieuw een keuze. Verder is het belangrijk om goed te monitoren wat deze wijzigingen betekenen voor jouw campagnes. Mochten je campagnes door deze wijziging minder zoekvolume bevatten, dan is het te overwegen om eens broad match in te zetten in combinatie met smart bidding bijvoorbeeld.  

Deze wijziging van Google kan van grote invloed zijn op jouw Google Ads campagnes. Het is daarom raadzaam om jouw campagnes goed te doorlopen om te voorkomen dat jij relevant zoekverkeer misloopt door deze update. Wil jij nog meer weten over deze update? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC