Menu

Haal het maximale uit je Google Ads biedstrategie tijdens acties De juiste biedstrategieën tijdens actieperiodes zoals Black Friday

Digital marketing Geplaatst op 19 november 2020 door Thomas Wansink

Binnen veel Google Ads campagnes zijn automatische biedstrategieën inmiddels niet meer weg te denken. Het kan perfect werken op basis van historische gegevens. Het algoritme houdt zelfs rekening met seizoensevenementen. Maar hoe zit het met actieperiodes die komen en gaan? Kan het algoritme van Google daar het maximale uit halen, of moeten we daar een handje bij helpen? 

Sinds de komst van automatische biedstrategieën binnen Google Ads zijn we volop aan het testen om het maximale uit campagnes te halen. Tijdens sommige actieperiodes viel ons op dat het algoritme niet goed en snel genoeg reageerde. Wanneer een algoritme niet vooraf weet dat er een actie plaatsvindt, zal deze hierop te laat anticiperen. Daarnaast lopen de hogere biedingen langer door dan de actieperiode, waardoor je te veel blijft bieden. In deze gevallen loopt de biedstrategie, ondanks dat Google al rekening houdt met seizoensevenementen, achter de feiten aan en worden orders onnodig gemist.

Om in tijden van een actie toch het maximale uit je automatische biedstrategie te halen, kan er gebruik gemaakt worden van ‘Seizoensgebonden aanpassingen’. Deze aanpassing zorgt ervoor dat Google precies weet wanneer er een significante stijging of daling in het conversiepercentage te verwachten is. Deze aanpassing is met name goed te gebruiken wanneer je verwacht dat het conversiepercentage voor korte tijd hard zal gaan stijgen of dalen. Als de actie is afgelopen zal het huidige algoritme op dezelfde voet verder gaan als net voor de actie. Hierdoor maakt het algoritme geen gekke beslissingen op basis van data uit die actie.

Hoe stel je een seizoensgebonden aanpassing in?

Ga binnen je Google ADS naar: Tools → Biedstrategieën → Geavanceerde besturingselementen.

(1) Allereerst geef je de aanpassing een naam, voegt eventueel een beschrijving toe en selecteer je de tijd waarin je de aanpassing verwacht. 

Google Ads Biedstrategie Beschrijving

(2) Je selecteert op welke type campagnes de aanpassing van toepassing is of selecteert de specifieke campagnes. Daarnaast kan je ook het type apparaat selecteren.

Google Ads Biedstrategie Campagne

(3) Als laatste geef je een schatting van het verwachte conversiepercentage op.

Google Ads Biedstrategie Conversiepercentage

Het grote voordeel van seizoensgebonden aanpassingen is dat het algoritme niet door de war wordt geschopt. Hierdoor blijft de input die het algoritme heeft gehad hetzelfde en zal hij net zo efficiënt blijven werken. 

Google Ads Automatisering

Meer weten over het algoritme van google? Thomas heeft een blog geschreven over Google Ads automatisering en het testen hiervan! Ook aan de slag met Google Ads of meer weten over de juiste biedstrategieën? Neem gerust contact met ons op!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC