Menu

Google Analytics 4, de nieuwe standaard in online marketing? Bekijk deze ingrijpende veranderingen binnen Google Analytics.

Digital marketing René du Plessis Geplaatst op 26 april 2021 door René du Plessis

In oktober 2020 lanceerde Google de nieuwste versie van Analytics: Google Analytics 4. Hiermee introduceerde Google een geheel nieuwe versie van de al bestaande Universal Analytics. GA4 is geen update van de al bestaande UA. Het betreft een geheel nieuwe versie met ingrijpende veranderingen. In deze blog behandelen we de verschillen en gaan we in op wat Google Analytics 4 voor jou kan betekenen.

Wat verandert er met Google Analytics 4?

Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 zit hem in de manier waarop gegevens worden doorgemeten. UA meet websitegegevens op basis van het session-based data model. Sessies zijn hierin gekoppeld aan gebruikersdata, die verzameld wordt vanuit cookies en browserinstellingen. Binnen Google Analytics 4 worden gegevens doorgemeten op basis van events. Elk event geeft, aan de hand van parameters, informatie door aan Google Analytics. De parameters hebben betrekking op de gegevens die worden gemeten tijdens nieuwe events. Bijvoorbeeld als een gebruiker een webpagina bekijkt dan wordt dit doorgemeten door middel van de parameter page_view.

Naast deze wijziging kent Google Analytics 4 nog een aantal andere ingrijpende veranderingen: 

Nieuwe interface 

De interface van Google Analytics 4 is herzien. Zo zijn bijvoorbeeld de tabs in de linker kolom aangepast en is de zoekfunctie van de tool verbeterd.

Interface Google Analytics 4

Cross device support 

Naar GA4 kun je meerdere datastromen sturen. Hierdoor volg je niet alleen je website, maar ook je mobiele apparaten allemaal in één account.

Nieuwe weergave voor rapporten 

Binnen GA4 zijn minder standaardrapporten aanwezig. In plaats daarvan is er de Analysehub, waarmee je gegevens op een meer flexibele manier kunt opvragen.

AI-gedreven inzichten 

Google zet “machine learning” in voor jouw dataset om het toekomstige gedrag van gebruikers te voorspellen. Door deze statistieken leer je meer over jouw klanten, wanneer je op gestructureerde wijze event data verzamelt. Dit maakt het mogelijk om te kunnen anticiperen op het gedrag van jouw doelgroep.

Doelen en conversies:

Binnen UA waren doelen URL-gebaseerd. Dat houdt in dat wanneer een bezoeker op een bedankpagina terecht kwam dit werd geteld als het behalen van een doel. Binnen GA4 is het mogelijk om elke gebeurtenis te meten als een conversie. Zelfs het doormeten van een page_scroll (scrollen op een pagina) kan gebruikt worden als een conversie. Hoewel dit niet voor de hand liggend is natuurlijk…     

Betere doelgroep integratie 

GA4 maakt het eenvoudiger om doelgroepen te maken op basis van gedrag, van gebruikers op de website. Aan de hand van verzamelde data kan GA4 zelf bezoekers indelen in bepaalde doelgroepen. Verder is er ook de mogelijkheid om handmatig doelgroepen aan te maken. 

Geen bouncepercentage meer

In GA4 is het bouncepercentage vervangen door “Engaged sessions”. GA4 gaat meer in op interactie met de website in breedste zin. Deze wordt gemeten wanneer een gebruiker voldoet aan één van de volgende 3 eisen: 

  • Wanneer een gebruiker minstens 10 seconden jouw website of app op de voorgrond heeft staan. 
  • Een gebruiker een conversie gebeurtenis activeert.
  • Wanneer een gebruiker 2 of meer pageview-events heeft uitgevoerd.

Overstappen naar Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is momenteel qua functionaliteiten zeker nog niet zo ver als Universal Analytics (april 2021). Daarnaast is GA4 op veel vlakken gewijzigd. Het vergt tijd om deze nieuwe versie volledig te begrijpen. Om deze redenen is het daarom ook niet verstandig om nu al volledig de overstap te maken naar GA4. 

Wél is het verstandig om nu alvast naast Universal Analytics te starten met Google Analytics 4. GA4 neemt namelijk geen historische data mee vanuit UA. Hoe eerder je begint met GA4, des te meer historische data je hebt opgebouwd. De verwachting is dat Google Analytics 4 op termijn de nieuwe standaard gaat worden. Aan de huidige versie (UA) worden geen updates meer gedaan, waardoor het op termijn waarschijnlijk steeds minder relevant wordt.      

Hoe implementeer je Google Analytics 4?

Het is eenvoudig om over te stappen naar GA4. Volg onderstaande stappen om te zien hoe jij dit zelf kan doen: 

Stap 1: Selecteer binnen Google Analytics de optie beheerder. 

Stap 2: Selecteer vervolgens in de middelste kolom: “Property maken.” (Hier is ook de mogelijkheid om de optie “upgraden naar GA4” te selecteren.)

 

GA4 instellen property

Stap 3: Stel vervolgens de property in. Geef de property een naam, stel het land in voor de juiste tijdsaanduiding en stel de juiste valuta in.  

Stap 4: Geef jouw bedrijfsinformatie op (optioneel). Dit is niet verplicht en enkel informatie voor Google.

Stap 5: Stel de juiste stream in die relevant is voor jouw gegevens. Maak de keuze uit IOS-app, Android-app of web. 

Stap 6: Kopieer de metings-ID: nadat je een stream hebt aangemaakt kom je op een webpagina met webstream gegevens. Kopieer hier alvast de metings-ID, deze is relevant voor Google Tag Manager.

Stap 7: Maak binnen Google Tag Manager een nieuwe tag aan. Dit doe je door als type tag de Google Analytics: GA4 configuratie tag te selecteren. Bij metings-ID geef je vervolgens de al gekopieerde metings-ID vanuit Google Analytics in. Bij triggers stel je in “All pages”.

Google Analytics 4 Tag configuratie

 

Stap 8: Sla de tag op en vergeet deze niet te verzenden. Vanaf dit moment moet GA4 zichtbaar zijn binnen Google Analytics. Echter kan het zeker nog wel een dag duren voordat de eerste data inzichtelijk is. 

Google Analytics 4 is dus qua functionaliteiten zeker nog niet zo ver als de vorige versie. Echter is het wel raadzaam om alvast te starten met Google Analytics 4. In de loop van het jaar wordt het platform uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en zo kun je nu alvast starten met het opbouwen van historische data

Indien je vragen hebt, of hulp nodig hebt bij het implementeren van Google Analytics 4, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC