Menu

Google Ads automatisering

Digital marketing Geplaatst op 13 oktober 2020 door Thomas Wansink

Automatisering, machine learning, AI. Termen die je steeds vaker om de oren vliegen. Ook in Google Ads komen we deze termen steeds vaker tegen. Waar we ons jarenlang hebben gespecialiseerd in het zo ver mogelijk optimaliseren van campagnes, probeert Google ons nu steeds meer in de richting van geautomatiseerde campagnes te duwen.

Algoritmes kunnen immers veel beter bedenken welke klant interessant is en een hogere kans op conversie heeft. Toch?

Google Ads algoritme

Hoe graag we ook zouden zeggen dat we het beter weten dan het algoritme, ontkomen we er niet aan om de ontwikkelingen in de markt te volgen. Zij het met een gezonde kritische blik, want die hebben we met al onze jaren online marketing ervaring wel ontwikkeld. De belangrijkste vragen die we onszelf stellen tijdens het volgen van al die vernieuwingen: Betekent automatisering dat de rol van de consultant binnenkort uitgespeeld is? Hoeven we de campagnes alleen nog maar aan te zetten en kunnen we het optimaliseren aan Google overlaten? 

Nee, in tegendeel. Waar automatisering wel voor zorgt, is dat terugkerende handelingen (die eerder vrij veel tijd kostten) worden overgenomen door het algoritme van Google. Dit betekent dat er voor de online marketeer meer tijd vrijkomt om te focussen op de strategie achter de campagnes. En dat is een positieve ontwikkeling, want geautomatiseerde campagnes bieden zo weer hele nieuwe kansen en uitdagingen om het advertentiebudget van onze opdrachtgevers – en wellicht in de toekomst van jou! – optimaal te investeren. 

Google automatisering testen! 

Waar het met alle nieuwe ontwikkelingen vooral op neerkomt is “testen, testen, testen”! 

Testen met de nieuwe geautomatiseerde mogelijkheden is dan ook iets waar we de afgelopen tijd flink mee bezig zijn geweest. Zo zijn we bijvoorbeeld aan het testen (geweest) met de volgende geautomatiseerde campagnes of mogelijkheden:

  • Smart shopping campagnes
    • Hoe houden we grip op het algoritme van Google en zorgen we voor de beste resultaten?
  • Automatische biedstrategieën
    • Kunnen we het beste sturen op ROAS, CPA of toch op CPC?
  • Smart display campagnes

Juist door continu te testen en kritisch te kijken naar de nieuwe ontwikkelingen, zijn we in staat om deze optimaal voor onze klanten in te zetten. Wat deze tests ons bijvoorbeeld hebben geleerd is dat Google het zeker niet altijd beter weet dan de online marketeer. Waar een test met een geautomatiseerde campagne of biedstrategie voor de ene klant zorgt voor een verbeterde ROAS (Return On Ad Spend) en een hogere omzet, werkt voor een andere klant juist een handmatig geoptimaliseerde campagne veel beter.

Online marketing strategie 2021

Door te testen kunnen we inmiddels goed inschatten wat voor welk type klant een goede strategie is en hoe we een optimale mix kunnen maken tussen geautomatiseerde en handmatige campagnes. Iets wat we als belangrijk punt meenemen in het bepalen van de strategie voor 2021.

Tips voor geautomatiseerde campagnes in 2021:

  • Testen, testen, testen! Kijk welke mogelijkheden passen bij jouw doelstellingen en test of dit de gewenste resultaten oplevert. 
  • Zorg voor inzicht in je belangrijkste producten. Met die input kan je de volgende stap maken in het verbeteren van de ROAS op je campagnes.
  • Geef het algoritme van Google zoveel mogelijk relevante input: zorg bijvoorbeeld voor de juiste doelgroepen en segmenten binnen je campagnes.
  • Zorg dat je feed optimaal is ingericht en voeg zoveel mogelijk relevante content toe. Bij APC gebruiken wij bijvoorbeeld Channable om de feeds van onze klanten te optimaliseren. Meer weten over Channable? René schreef daar al eens een blog over.
  • Gebruik de tijd die door automatisering vrijkomt om de volgende stap te maken in je campagnestrategie. 

Onderaan de streep kunnen we concluderen dat we uiteindelijk niet meer om automatisering heen kunnen, maar dat het vooral van belang is om kritisch te blijven en om te blijven testen. Uiteindelijk bieden de ontwikkelingen vooral nieuwe mogelijkheden. Een deel van de handmatige optimalisaties kunnen we aan Google overlaten, waardoor er meer ruimte komt om te focussen op strategie en creativiteit. Hiermee zijn we in staat om de volgende stap te kunnen zetten naar het zo efficiënt mogelijk inzetten van elke euro aan marketingbudget.

Samen een keer sparren over hoe we binnen Google ads het optimale resultaat voor jouw bedrijf kunnen behalen? Neem contact met me op via thomas@achterhoekperformancecenter.nl. Ik denk graag een keer met je mee!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC