Menu

Ga voor klikken en conversies met Amazon’s ranking factoren

Digital marketing Pepijn Online Marketeer Geplaatst op 6 mei 2021 door Pepijn Hulshof

Wat zijn factoren die lekker scoren als het gaat om ranking binnen Amazon? Laten we beginnen bij het begin: wat is Amazon eigenlijk? Amazon is in feite gewoon een combinatie tussen een zoekmachine en een online marktplaats. Het platform indexeert informatie en gebruikt factoren om te bepalen wie waar land in de product-zoekresultaten. Dat is goed om te weten, omdat deze indexatie de drijfveer is achter Amazon’s A9 zoekalgoritme. Wist je trouwens dat 70% van de mensen die op zoek zijn naar een product hun zoektocht beginnen bij een marktplaats?

Relevantie en converteren

Ga voor klikken en conversies met Amazon’s ranking factoren

De meest relevante, converterende producten zijn de producten die de toplocaties veroveren. Zoekwoorden binnen Amazon dragen in hoge mate bij aan product relevantie. Sterker nog; zoekwoorden zijn essentieel. Zonder juiste zoekwoorden zijn de producten op Amazon niet relevant. 

Maak daarom duidelijk dat het product dat je verkoopt aansluit bij de zoekwoorden die gebruikers intikken in de Amazon zoekbalk. Voorzie het product bijvoorbeeld bij de product listing van zoveel mogelijk juiste filter informatie in het ‘Seller Central’. Zorg ervoor dat de URL van het product bestaat uit het primaire zoekwoord, het ID/nummer van de categorie waarbinnen het product valt en de merknaam. De titel van het product (en voornamelijk het eerste deel), is zeer belangrijk voor succes in Amazon’s ranking. Plaats in de titel de meest belangrijke zoekwoorden. (Merknaam, producttype, belangrijkste kenmerken, maat, kleur, aantal, etc.) Dit zijn zaken waar consumenten op scannen. Maak het ze zo gemakkelijk mogelijk!

Nudgen naar de aankoop knop

De productdetail-pagina biedt kans om alle kenmerken en voordelen van producten weer te geven in een serie bullet-points. Hier plaats je zoekwoorden die niet meer in de producttitel passen. Krachtige bullet-points dragen bij aan het ‘nudgen’ naar de aankoop knop. 

Wellicht heb je er wel eens van gehoord: ‘hidden keywords’. Dit zijn zoekwoorden die je toevoegt aan de backend van een Amazon’s Seller Account. Hier heb je de mogelijkheid meer informatie (en dus keywords) te geven over producten, die bezoekers niet zien.

Het conversieratio heeft veel invloed op de ranking binnen Amazon’s zoekresultaten. Wanneer de productpagina niet compleet is of foutieve informatie bevat, is de bouncerate hoger. Optimaliseer de productbeschrijving, maak gebruik van bullet points en duidelijke USP’s (Unique Selling Points). Naast relevantie en conversieratio kijkt Amazon A9 naar de ingestelde prijs, de beschikbaarheid en de verkoopsnelheid. Deze factoren versterken elkaar waardoor het verbeteren van één element de verkoopsnelheid verhoogt, wat op zijn beurt de zichtbaarheid van een product verbetert. 

Het is van belang om marktconforme productprijzen te hanteren. Verzamel reviews en maak gebruik van de gestelde vragen. Als verkoper op Amazon is het belangrijk dat je deze vragen snel en duidelijk beantwoordt; service! Gebruik de gestelde vragen ook om je productinformatie te verbeteren. 

Amazon's Rankingfactoren

Amazon’s ranking; Het echte werk

Nu we weten welke factoren goed werken bij Amazon A9 is de vraag; hoe dan?! Om relevant te zijn is zoekwoordenonderzoek niet weg te denken. Ga daarom op zoek naar zoekwoorden met veel zoekvolume en weinig concurrentie. Om deze zoekwoorden te vinden zijn er verschillende tools ontwikkeld die in kaart brengen welke woorden je kan gebruiken bij je Amazon listings. Deze planners gebruiken onder andere gegevens van de functie voor ‘automatisch aanvullen’ of ‘zoeksuggesties’ van Amazon en genereren lijsten met long-tail-trefwoorden om te overwegen. Voorbeelden hiervan zijn Ahrefs Amazon Keyword tool of SellerApp Amazon Keyword Tool. 

Daarnaast is aan te raden om ‘gewoon’ Google’s Keyword Planner te gebruiken om een idee te krijgen van hoe consumenten naar een product zoeken, hoe vaak ze deze zoekopdrachten uitvoeren en hoeveel concurrentie er is. Googles keywoordtool is natuurlijk niet gelijk aan Amazon’s zoekwoorden, maar geeft mogelijk wel bruikbare inzichten. 

En nu jij!

Een juiste strategie en goed zoekwoordonderzoek maken producten beter zichtbaar voor relevante, waardevolle potentiële klanten binnen Amazon. Dankzij  goed geoptimaliseerde product titels en pagina’s met productdetails verbeter je zichtbaarheid, en dus klikken en conversies. Succes!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC