Menu

Even tijd over? Bekijk deze 6 snelle SEO tips!

Digital marketing Content Marketeer Coen Geplaatst op 18 maart 2020 door Coen Jansen

Heb je even tijd over? Bekijk dan of je content wel SEO-vriendelijk is met deze quick guide met praktische tips. Ze zijn direct toepasbaar, zonder dat je daarvoor eerst een uitgebreide SEO training moet volgen.

Schrijf voor je doelgroep en niet voor Google

Voor je doelgroep schrijven betekent dat je content leesbaar en begrijpbaar is voor hen. Dit zorgt er ook voor dat de content begrijpbaar is voor Google. Denk dus goed na over hoe jij je doelgroep aanspreekt. Voor de leesbaarheid is het belangrijk dat je de tekst niet volstopt met zoektermen. Niet iedere zin heeft een zoekwoord nodig en gebruik ook synoniemen. Wil je er zeker van zijn dat Google je tekst begrijpt? Schrijf dan minimaal 250 woorden. En vergeet niet aan het einde van de content een call-to-action te plaatsen. 

Denk niet alleen aan losse zoekwoorden

Tegenwoordig zoeken veel mensen niet alleen met een enkel zoekwoord (short-tail zoekwoord). Tegenwoordig worden vaak meerdere zoekwoorden of zelfs hele vragen opgezocht (long-tail zoekwoorden). Dit komt mede door de toename in het gebruik van voice search. Denk dus bijvoorbeeld niet alleen het zoekwoord “jas”, maar ook “jas kopen”, “leren jas”, “leren jas vrouw”, etc. Als je een webshop runt, schrijf dan bijvoorbeeld op categorieniveau over de jas, en op productniveau over leren jassen. 

Zorg voor duidelijke webpagina titels

Een titel wordt in een CMS vaak aangeduid met een H1 tag. Dit zorgt voor een specifieke opmaak van je tekst, waardoor die als titel wordt gezien. Een titel beschrijft waar je webpagina of blog over gaat. Deze moet voor interesse wekken zodat jouw content gezien en gelezen wordt. Zorg ervoor dat de titel leesbaar en begrijpbaar is voor je doelgroep. Vergeet ook niet het belangrijkste zoekwoord in de titel te gebruiken.

Zorg dat subkoppen scanbaar zijn 

Naast de H1 tag voor titels, zijn er ook tags zoals H2, H3, etc. Deze worden gebruikt om subkoppen mee op te maken in je CMS. Ook deze moeten begrijpbaar zijn voor je doelgroep en gebruik waar nodig het zoekwoord. Daarnaast zijn subkoppen belangrijk voor het scannen van tekst. Veel mensen scannen een tekst en beginnen met lezen bij subkoppen die er tussenuit springen. 

Afbeeldingen zijn ook belangrijk

Bij het uploaden van afbeeldingen heb je de mogelijkheid om die te voorzien van een titel en alt-tekst. Gebruik deze om in een aantal woorden de afbeelding te omschrijven, inclusief een zoekwoord indien relevant. Hiermee maak je voor de lezer en Google duidelijk waar de afbeelding over gaat.

Denk ook aan de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Grote afbeeldingen vertragen je website. De snelheid van je website heeft invloed op je ranking. Daarnaast worden bezoekers niet blij van een trage website. Probeer daarom alleen afbeeldingen te gebruiken die 100KB of kleiner zijn. Mogelijk kan jouw CMS afbeelding automatisch verkleinen. Check met je webbouwer of dit al gebeurt of dat het mogelijk is. Zelf afbeeldingen verkleinen kan met Photoshop of online via Compress Jpeg of Compressor.io.

Schrijf pakkende meta-titels en meta-omschrijvingen

De zoekresultaten die jij in Google ziet, bestaan uit de meta-titel en meta-omschrijving. Ook wordt de titel bovenaan in het tabblad van de browser getoond. Met de meta wil je gevonden worden, de aandacht grijpen en aanzetten tot doorklikken. Schrijf dus een pakkende titel en omschrijving en gebruik daarbij het relevante zoekwoord. Heb je een blog of een nieuwsbericht geschreven? Laat dan de meta titel en titel van de pagina overeenkomen (mits de titel SEO-vriendelijk is).

De meeste CMS systemen hebben plug-ins om de meta aan te passen (zoals Yoast voor WordPress). Je krijgt ook direct te zien of de titel en omschrijving niet te lang (of kort) zijn. Voor de titel heb je 60 tekens. Voor de omschrijving 155 tekens. Bij meer tekens wordt het resultaat afgebroken in de zoekresultaten. Indien er geen meta wordt opgegeven, gaat Google zelf iets kiezen. En dat gaat niet altijd goed. Houd er rekening mee dat de meta-omschrijving geen directe invloed heeft op je ranking. Deze heeft echter wel invloed op de doorklikratio, dat positieve invloed kan hebben op je ranking.

Een duw in de goede richting

We hopen je hiermee even een duw in de goede richting te hebben gegeven om doelgericht je content te verbeteren. Het zijn een aantal kleine stappen, maar hopelijk ga je de effecten ervan zien in de ranking!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC