Menu

B2B leads genereren via LinkedIn adverteren

Digital marketing Geplaatst op 25 januari 2019 door Malou Hummelink

Op zoek naar meer B2B leads? LinkedIn’s “gepromote” berichten bieden oneindige B2B targeting opties! Dit kan ook voor jouw organisatie super relevant zijn, mits je met het juiste doel en de juiste targeting aan de slag gaat. Malou geeft een kijkje in onze keuken.

LinkedIn profielen bevatten een bron van informatie. Iedereen met een LinkedIn profiel vult in waar hij of zij werkt, welke functie wordt beoefend en voor hoe lang al. Erg interessante informatie, vooral als jouw organisatie zich voornamelijk focust op een B2B doelgroep. Heb jij bijvoorbeeld een “hitlist” van bedrijven waar jij graag mee in contact wilt komen? Of een bepaalde branche waar jij je op richt in je B2B sales? Ga dan echt eens aan de slag met Linkedin Advertising. Zet een campagne op, target op relevante functies binnen deze bedrijven of branches en het eerste touchpoint in de klantreis van jouw prospect is al snel gelegd!

LinkedIn Adverteren B2B Leads

Wat zijn de opties van LinkedIn adverteren?

Om te adverteren op LinkedIn moet je je bedrijfspagina koppelen aan een advertentie account. Je krijgt dan toegang tot de LinkedIn Campaign Manager waar je je advertenties beheert.

Vanuit de Campaign Manager heb je een aantal verschillende advertentie opties. Sponsored Content is de meest gebruikte. Je kunt zowel een bestaand bericht promoten als een nieuw bericht of carrousel advertentie opmaken welke als gepromoot bericht in de nieuwsfeed van LinkedIn verschijnt. Aan elke advertentie kun je ook weer een conversiedoel koppelen bijvoorbeeld landingen op pagina X of ingevulde contactformulieren.

Een andere toffe feature van LinkedIn zijn de Leadgen Forms. Dit zijn zogenaamde pre-filled formulieren die je met een call-to-action kunt toevoegen aan je gesponsorde content, zoals inschrijven, downloaden, meer informatie etcetera. Op basis van de gegevens in het LinkedIn profiel van degene die de actie verricht, wordt het contactformulier automatisch ingevuld met zijn/haar naam / emailadres en met een eenvoudige klik krijg je als adverteerder direct de contactgegevens van je leads beschikbaar in de Campaign Manager.

LinkedIn Adverteren B2B Leads

Wat is de LinkedIn pixel?

Naast regulier adverteren kun je ook gebruik maken van de LinkedIn pixel, om te achterhalen welke bedrijven op jouw website zijn geweest. Via de LinkedIn Campaign Manager kun je een stukje code kopiëren en op je website plaatsen en de LinkedIn pixel doet de rest! Zodra de cookie gevuld is, identificeert de pixel jouw website bezoekers aan de hand van hun LinkedIn profiel (mits ze op hun device ingelogd zijn in LinkedIn natuurlijk).

Je kunt zelfs segmenten aanmaken voor subpagina’s, dus bijv. inzichtelijk maken welke bedrijven jouw diensten / pagina’s hebben bezocht. Je kan vervolgens aannemen dat deze bezoekers (en dus bedrijven) in ieder geval geïnteresseerd zijn in je en dat lead-opvolging door bellen of mailen naar het bedrijf echt een grotere slagingskans heeft. De pixel is niet alleen handig voor het identificeren van bezoekers, maar kan natuurlijk ook weer een bron zijn voor retargeting campagnes via andere advertentiekanalen of via LinkedIn zelf natuurlijk weer.

De kosten versus de baten

LinkedIn staat bekend als advertentie platform waar de Cost Per Click (CPC) hoger is dan op een platform als bijvoorbeeld Google Ads. Maar is dat erg? Niet als je de juiste doelgroep bereikt en al helemaal niet als je daar ook nog leads (conversies) uit haalt! Stel daarom vooraf duidelijk doelen op: wat wil je bereiken met je advertentie? En bepaal op die manier concreet wanneer deze succesvol is.

Het is verleidelijk om direct aan de slag te gaan met bijvoorbeeld Leadgen Forms, maar doe dit echt pas als het relevant is. Vul jij bij een eerste kennismaking met een bedrijf vaak al direct je persoonlijke gegevens in? Hoe gericht je ook target: vrijwel niemand gaat direct over tot zo’n “conversie”. Goed is daarom om je LinkedIn activiteiten gestrtuctureerd op te bouwen en eerst aan je naamsbekendheid te werken en de juiste indruk te wekken. Werk daarna altijd in funnels & fasen. Laat je doelgroep rustig kennismaken met je product of dienst, wees zichtbaar en informeer. En werk in volgende campagne pas naar conversie toe. Dan is in onze optiek de kans op succes het grootst!

Meer tips & tricks? Of hulp nodig bij het opzetten van je eerste LinkedIn campagne? Laat het ons weten!

Bekijk wat wij nog meer kunnen betekenen op het gebied van Digital Marketing!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC