Menu

Interactie als onderdeel van je online marketingstrategie

Content marketing Online Marketeer Melinda Geplaatst op 15 april 2020 door Melinda Thomas

Je hebt het allemaal. Een uitgedacht plan, een lading aan toffe content én het budget om dit bij jouw gewenste publiek onder de aandacht te brengen. Alles lijkt perfect te gaan. Maar toch blijft succes uit. De reden hiervoor kan jouw manier van interactie met de doelgroep zijn. Heb je namelijk al eens gekeken naar de reacties onder je geplaatste items? En de manier waarop je hierop reageert? Wij vertellen je graag over het belang hiervan. 

Waarom reageren

De ontvanger van jouw boodschap stelt een vraag, deelt een mening of vraagt op een andere manier je aandacht. Het is van essentieel belang om hier gehoor aan te geven. Door de potentiële klant het gevoel te geven dat hij/zij gehoord en serieus genomen wordt, vergroot je de aankoopintentie. En zeg nou eerlijk, als je op straat heel vriendelijk begroet wordt of iemand stelt je een vraag, draai je je dan om?

Algoritme social media

Algoritmes social media

De algoritmes van sociale media zijn daarnaast ook gevoelig voor reacties. Dit geldt voor zowel passieve berichten (waarin je bedrijf wordt genoemd) als actieve berichten (rechtstreeks aan je bedrijf verstuurd).

Bij passieve berichten krijg je eigenlijk free publicity. Je bedrijf wordt benoemd zonder dat jij hierom hebt gevraagd. In het geval van positieve respons = nice job! Laat de plaatser weten dat je dit waardeert. Is het berichtje negatief? Probeer er je leer uit te trekken, maar negeer het niet. Deze groep mensen is er vaak heel gevoelig voor om dialoog met elkaar aan te gaan. Wees begripvol en zoek samen naar een oplossing.

Bij actieve berichten gaat het om reacties op content die je zelf hebt geplaatst of op pagina’s die je zelf hebt gepubliceerd. Ook hier kan op verschillende manieren op gereageerd worden. Maar zelfs wanneer een bezoeker alleen een berichtje achterlaat als ‘Wat gaaf!’ of ‘Lekker bezig!’ word je beter zichtbaar als je hier wel op reageert. Zo ga je namelijk interactie aan met je doelgroep en daar zijn ze bij Facebook, Instagram, LinkedIn etc. dol op!

Hoe je het doet

Ben je al overtuigd van de kracht van sociale interactie? Mooi! Dan gaan we aan de slag. Dat hoeft niet door direct een compleet webcare team op te tuigen en een social listening strategie op te stellen, het kan (wel afhankelijk van je bedrijfsgrootte) klein beginnen.

Een korte checklist:

  • Bepaal hoe je wil reageren. Reageer je altijd op dezelfde manier? Maak je juist wel of geen richtlijnen?
  • Bepaal wie verantwoordelijk is. Reageer je vanuit je bedrijf of op persoonlijke titel? 
  • Plan een vast moment in (dagelijks, wekelijks) om overal op te reageren. Hoe sneller je reageert, hoe beter!
Ondervind dat elke interactie die je hebt een kans is om een positieve indruk te maken.

Shep Hyken Customer service en experience expert

Reageren bij social advertenties

Natuurlijk is alle bovenstaande info ook van belang wanneer je gebruik maakt van social media advertising. We zien vaak dat bij het inrichten en uitvoeren van campagnes de resultaten wel in de gaten worden gehouden, maar dat er niet wordt gereageerd op reacties. In dit geval heeft het géén invloed op bijvoorbeeld algoritmes (je betaalt immers al om gezien te worden), maar het draagt natuurlijk wel bij aan jouw imago. Misschien nog wel meer dan bij organische berichten. Je doet er bij gesponsorde content namelijk alles aan om bij de doelgroep onder de aandacht te komen, dus als je dan hun aandacht krijgt: waardeer die en laat ze dat weten! 

Strategische helikopterview

Zoals we hiervoor zeiden: het hoeft heus niet ingewikkeld te zijn om te beginnen met het reageren op je berichten. Maar wat nou als je een groot bedrijf hebt, of de reacties lopen storm? Dan is het misschien slim om wat langer bij je keuzes stil te staan. De manier waarop je interactie aangaat biedt namelijk ook kansen om jouw strategische beleidsvoering te versterken. Hoe laat je bijvoorbeeld jouw eigen identiteit terugkomen in je reacties? Welke tone of voice past het best bij jouw organisatie én bij je klanten? 

Het opstellen van een social listening strategie kan hierbij helpen. Dit is een strategie waarin je alles van A tot Z vastlegt. Op welk soort berichten je op welke manier reageert en hoe dit bijdraagt aan jouw organisatie-/ en marketingdoelstellingen. Dit vereist meer inspanning en is een intensief traject, maar het helpt je enorm en we raden het je zeker aan! Grote webcare spelers als KLM en Coolblue hebben naast hun strategieën zelfs complete teams ingericht, waarbij het reageren op social media een dagtaak is. De functie Communitymanager komt vast ook ergens daar vandaan… 😉 

Stimuleren om te reageren

Wil je jouw doelgroep stimuleren om te reageren? En dit als het ware ‘uitlokken’? Dan hebben we een paar tips voor je:

  1. Tag bedrijven en personen in jouw content! Als ze net zo actief zijn als jij zullen ze ongetwijfeld reageren. En dat levert je weer meer zichtbaarheid én goodwill op.
  2. Stel een vraag in je post/bericht. Wanneer je oprecht interesse toont in de reacties zal deze interactie in de loop van de tijd groeien!
  3. Stel wedervragen. Heb je gereageerd op een vraag? Stel dan een wedervraag om zo echt het gesprek aan te gaan.

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC