Menu

Instagram Reels inzetten voor je bedrijf: ja of nee?

Content marketing Geplaatst op 9 juni 2021 door Coen Jansen

Eén van de nieuwste Instagram ontwikkelingen is inmiddels al bijna een jaar volop in gebruik: Instagram Reels. Ieder bedrijf met een account op Instagram heeft er vast al over nagedacht. Moeten wij dit inzetten? Om eerlijk te zijn lijkt het verdacht veel op de populaire app TikTok. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Toch? Wij waren benieuwd of het interessant is voor ons en onze klanten. Wij leggen jou graag uit waarom je Instagram Reels wel of niet moet inzetten!

Wat is Instagram Reels?

Deze feature van Instagram heeft veel weg van de populaire app TikTok. Met Instagram Reels maak je een verticale video van maximaal 30 seconden. Deze kan je binnen de app opnemen en editen. Door muziek of effecten toe te voegen kan je je creativiteit helemaal los laten! Kies een audio uit je eigen muziekbibliotheek of van een andere Reel video. De video kan je plaatsen op je Instagram Feed of alleen via een apart tabblad op je account. Op dit tabblad komen al jouw Reels op te staan. Net als bij organische posts kan je je bereik vergroten door de juiste hashtags te gebruiken die passen bij jouw doelgroep.

Tips voor jouw Reel video

  • Maak gebruik van trending hashtags! Zoals eerder benoemd zorgt het gebruik van de juiste hashtags voor een groter bereik. Met een hashtag onderzoek selecteer je welke hashtags bij jouw Reel video passen. Coosto schreef onlangs een blog met eenvoudige tips voor meer bereik op Instagram. Hiermee haal je nóg meer uit jouw Instagram Reel!
  • Deel je Reel ook op je feed en story. Door jouw Reel video te delen op je feed en via een story wordt je zoveel mogelijk gezien. Zo bereik je alle mensen die jij wilt bereiken. Want niet iedereen bekijkt regelmatig het Reels-tabblad in de app
  • Bedenk onderwerpen. Waar ga jij jouw Reel video over maken om op te vallen? Je kan denken aan how-to video’s, behind the scenes, promo video’s of handige hacks. Kies iets wat past bij jouw bedrijf en waar jouw doelgroep behoefte aan heeft.

Wat zijn de voordelen van Instagram Reels?

Ontzettend leuk zo’n nieuwe feature. Maar waarom zou je hier gebruik van maken? Dat hebben wij voor jou uitgezocht!

  • Hoog organisch bereik. Het organische bereik is hoger dan bij Instagram Stories, IGTV of posts in de feed. De video’s van Instagram Reels komen in de Explore Feed en in de zoekresultaten van hashtags. Op deze manier bereik je een brede doelgroep die jou nog niet volgen. Je spreekt dus eenvoudiger een breed publiek aan dat is geïnteresseerd in jouw onderwerp.
  • Snackable. Een video via Instagram Reels is laagdrempeliger wanneer je dit vergelijkt met langere video’s via Youtube of Instagram IGTV. Omdat de video maximaal 30 seconden duurt is het geen grote tijdsinvestering voor de gebruiker. Daarnaast is de informatie die je deelt snel en eenvoudig.
  • Alles binnen handbereik. Alles wat je nodig hebt om een Reel video te maken zit in de app Instagram. Je hebt dus geen videobewerkingsprogramma nodig die je eerst moet ontcijferen. Met behulp van AR-filters, teksten, stickers en GIFjes maak je snel en gemakkelijk een opvallende video.

Wanneer weet je of Instagram Reels geschikt is voor jouw bedrijf?

Voordat je in een tunnelvisie schiet vanwege deze prachtige voordelen, is het belangrijk om erover na te denken of je het zakelijk in moet zetten. De content die je maakt moet relevant zijn voor je doelgroep. Begin er zeker niet aan omdat je concurrenten het ook doen! Het kan namelijk veel tijd kosten om een goede Reel video te maken. Vraag jezelf af welke toegevoegde waarde jij jouw doelgroep biedt en hoe zo’n video daaraan bijdraagt. Daarnaast zijn er voldoende actuele trends gaande via Instagram Reels of TikTok om op in te spelen. Dit kunnen bijvoorbeeld gekke dansjes zijn, challenges of lifehacks. Wanneer je hier goed op inspeelt, zorgt dat voor een groter bereik. Houd daarbij wel rekening met de identiteit en uitstraling van je bedrijf; past dat bij de trend?

Adverteren op Instagram

Binnen Instagram is het mogelijk om op diverse manieren te adverteren. Adverteer bijvoorbeeld met een video in het overzicht, in Stories en op IGTV. Of maak een campagne voor jouw webwinkel zodat je doelgroep jouw producten kan ontdekken, bekijken en kopen. Wanneer jouw organische bericht het beter doet ten opzichte van voorgaande berichten, krijg je een melding om hem te promoten. Op die manier weet je wat jouw doelgroep interessant vindt en zo hoef je ook geen nieuw bericht te maken!

Wij zijn ervan overtuigd dat Instagram Reels voor bedrijven een interessant communicatiemiddel kan zijn. Daarom helpen wij graag onze klanten om uit te zoeken of Instagram Reels kan bijdragen aan hun online marketing. Naast Instagram Reels is het social media platform voor veel bedrijven geschikt als marketingmiddel om te adverteren. Kom je er zelf niet uit? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee over een creatieve en waardevolle oplossing.

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC