Menu

Facebook bereik Morocco Desert Challenge Facebook bereik x7 ten opzichte van vorige editie

Digital marketing Geplaatst door Sven Holtman

Sinds 2 edities sponsort Rymax Lubricants uit Zevenaar de op 1 na grootste rally enduro ter wereld. Maar het online bereik van deze sponsoring leek in de 1e editie tegen te vallen. Aan APC de opdracht de rally in 2019 via Facebook beter onder de aandacht te brengen. Wij stelden ons als doel om in 2019 via Facebook liefst 7 keer zoveel bereik te creëren, met slechts een verdubbeling van het budget uit voorgaande editie. Zeer ambitieus!

Opzet campagne

Een goede Facebook campagne begint bij een realistisch budget. Maar nog belangrijker: een goede doelgroepafbakening. Door een uitgekiende afbakening op interesse, leeftijd en landniveau is het budget door APC beter gebudgetteerd dan in 2018. Mede daardoor kunnen er in 2019 exponentieel meer mensen bereikt worden.

Bereik is leuk, maar worden de video’s echt bekeken en is de engagement van voldoende niveau? Om dit tijdens de campagne vast te kunnen stellen, hebben we “kwaliteit” van het bereik gemeten aan de hand van de volgende KPI’s:

  • Video weergaven langer dan 10 seconden
  • Een kijktijd van meer dan 50%
  • Click Through Rate op de video’s en blogs conform benchmark

De campagne strategie werd vervolgens opgesplitst in twee fases: de Tease fase en de Rally fase. De Tease fase is de “kweekvijver” van waaruit opgebouwd zou gaan worden richting meer en kwalitatief beter bereik in de Rally fase.

Realisatie

De totale campagne besloeg een periode van drie weken, met elk een video, blog en foto die gepromoot werd. Door per gepromote uiting te evalueren konden de best practices weer toegepast worden op de volgende video of blog. Hierdoor zou het bereik niet alleen groter, maar ook relevanter zijn dan voorheen. Niet met hagel schieten, maar gericht te werk gaan.

690%

Meer bereik t.o.v. 2018

5.5x

Langere kijktijd video’s

141.592

Video’s volledig bekeken

Resultaten die tellen

Door het bereiken van een specifieke doelgroep en door een slimme inzet van retargeting, is het bereik en de weergaven tijdens de campagne flink gestegen. Waar de engagement al van een goed niveau was tijdens de Tease fase, is het tijdens de Morocco Desert Challenge zelf alleen maar verder gestegen. Het aantal personen dat video’s tijdens de Rally meer dan 50% heeft uitgekeken, is gegroeid met een factor 5.

APC liet al snel inzien dat het resultaat uit 2018 in 2019 nog beter kon, ondanks onze beperkte middelen. Vervolgens hebben we een plan gemaakt en echt sámen aan de campagne gewerkt, in plaats van de traditionele aanpak dat een bureau uitvoert en opdrachtgever toekijkt. Mede daarom hebben we ons overtroffen en hebben we het 7-voudige bereikt t.o.v. 2018.

Jan Pieter Doove & Melissa Niemeijer Rymax Lubricants

Het budget verdubbelen, maar wel 7x meer en beter bereik, dat was de uitdaging van deze opdracht. Door continue optimalisatie, een uitgekiende strategie én een goede samenwerking tussen APC en Rymax kunnen wij trots melden dat het gelukt is. Meer dan 11 miljoen mensen vallen binnen het bereik en het budget dat is gesteld. Dit zijn prestaties waar wij trots op zijn!

Benieuwd? Mail je vraag en we nemen snel contact op!

Vestiging APC